
        

Media Project for Southern Africa 

 

 

 

 

 

 

 

 

Long Walks to Media Freedom 

 

 

 

 

 

Case studies and lessons learnt  

from countries in transition  

from authoritarian rule to democracy   

 

by 

Hendrik Bussiek 

 

May 2003 

 

 

 

 



 2 

Content 

 

 

Introduction          3 

Case studies in Africa: 

South Africa         4 

Namibia        13 

Zambia        15 

Case studies in Europe: 

The former German Democratic Republic   18 

The former Yugoslavia      19 

Bosnia-Herzegovina     20 

Kosovo       23 

Montenegro       24 

Lessons learnt        32 

Basic regulatory requirements for a transitional phase   37 

Consolidation of reforms after elections     40 

Yardsticks for a democratic media policy     41 

A final remark        44 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

1. Introduction 
 
These days, „good governance‟ is the buzzword all over Africa. As with all these 
fashionable terms its inflationary use threatens to lower its value and obscure its 
meaning. Essentially, „good governance‟ is governance by the people in the 
intererest of the people. „Good governance‟ is democracy, nothing more and 
nothing less. 
 
Some countries on the continent are well on their way to achieve this goal and 
many still have a long walk ahead. In some countries, governments seek to 
narrow the meaning of the term, i.e. to the fight against corruption, in order to 
deflect criticism. Others have abandoned the ideals altogether and suppress their 
people, often in the name of a cheap and narrow nationalism. What they forget – 
even though they could have learnt it from their own history – is that democracy 
is not a fashion. It may take different forms, but essentially it is a human right that 
all peoples will demand sooner or later.  
 
Transitional societies are those which have begun the long walk or are about to 
(re-)gain their basic freedoms. Given their vastly different conditions and 
circumstances as well as the geopolitical framework in which they operate, such 
a process may take only a few years in some countries, while others will be 
struggling for many more.  
 
An important part of any such transition is the reform of media legislation and 
regulation. With the media being both a tool in as well as one of the objects of the 
transformation process, this reform is as essential as it is difficult to achieve. 
Control of media is seen as vital for authoritarian governments to remain in 
power. Letting go of that control for them equals the beginning of the end. 
 
This paper describes a number of attempts to reform the media dispensation 
against all odds, their objectives and the strategies employed to reach them. The 
case studies are either based on the author‟s own experience, on research 
undertaken by others or on a mix of both.  All countries selected have only 
recently gone or are still going through a period of transition from authoritarian 
rule to a democratic dispensation. And this period does certainly not end with a 
first successful democratic election.  
 
The case studies provide a host of lessons which may be of use for media 
activists in other countries about to embark on a similar transition process as well 
as organisations supporting them. One can and should learn from mistakes 
made and successes achieved elsewhere. The chapter on „lessons learnt‟ is 
followed by a list of basic regulatory requirements for a transitional period, and 
some principles that will guide the consolidation of a democratic media policy. 
These are not to be understood as prescriptions – where applicable they should 
be adapted and tailored to the specific circumstances of each individual country. 
It is also hoped that they will provide some useful pointers for further debate. 



 4 

2. Case studies in Africa 
 
 
2.1. South Africa 
 
In South Africa, the transitional period from the apartheid regime to democracy 
began with a watershed speech to Parliament by the then State President FW de 
Klerk on 2 February 1990, in which he announced the release of Nelson Mandela 
from prison, the unbanning of the organisations of the democratic movement and 
the phasing out of minority rule. 
 
In the field of media the debate, not surprisingly, focussed first and foremost on 
the South African Broadcasting Corporation (SABC). The SABC had started out 
as a public broadcaster, replicating the BBC model. After the National Party 
came into power in 1948, it progressively tightened its control over the 
organisation. By the end of the 1950s the SABC had been turned into a 
government propaganda machine.  
 
In August 1990, two thousand South Africans marched to the SABC under 
banners reading: “The People Shall Broadcast!” and “Democratise Radio and 
Television!”. “The battle of the airwaves had begun”, writes Willy Currie, one of 
the main proponents of the movement for broadcasting reform1. The march was 
in response to the setting up of a Task Group on Broadcasting by the 
government in March 1990. This Task Group was seen as part of de Klerk‟s 
strategy to win – against all probability – the first non-racial elections. If that first 
prize was not to be won, then the new dispensation was at least to provide the 
white minority with the power to veto any decision unfavourable to their interests. 
The broadcasting industry was key to this plan, and the SABC in particular – the 
then president wanted to retain as much control over the broadcaster as 
possible.  
 
The Film and Allied Workers Organisation (FAWO) which spearheaded the 
reform movement rejected the Task Group. The union criticised that the Group 
was not representative of South African society, comprised mainly people with 
significant vested interests in the industry (the Chairman of the Group, Christo 
Viljoen, also happened to be the Chairman of the SABC), and that it was to work 
behind closed doors. The emerging campaign set itself three main goals: 
 

 The first was to ensure that the reform of broadcasting was understood as 
a constitutional issue and therefore needed to be included in the unfolding 
process of negotiations between the „white‟ political parties, mainly the 
ruling party, and the organisations of the democratic movement. 
Consequently, it was argued that the government had no right to embark 
on such a reform process unilaterally.  

                                                 
1
 Part of this case study draws on information contained in Currie‟s article in Eric Louw (ed.), 

South African Media Policy, Bellville 1993 



 5 

 

 Secondly, the SABC needed to be taken out of government control as 
soon as possible to avoid any disadvantage for the democratic movement 
during the negotiations and the first democratic elections. 

 

 The third goal was to “free the airwaves”, allowing new broadcasters to go 
on air.  

 
The campaign recognised that only political organisations are capable of making 
decisions on public political matters. Therefore it had to link itself into the 
transition process dominated by the two major power blocs – the African National 
Congress and the NP. Consequently, civil society organisations clustered around 
these power centres in order to influence the policy direction of „their‟ side. In 
regard to broadcasting, FAWO, the Campaign for Open Media (COM) and a 
community radio lobby group tried to impact – successfully – on the ANC. On the 
other side, the SABC, Telkom, the subscription TV channel M-Net and others 
targeted the NP.  
 
While the power struggle was in its first stages, the SABC – in accordance with 
the wider NP strategy – took practical steps. To preempt an assumed take-over 
of the corporation by the ANC, it restructured itself, in 1991, into separate 
business divisions and autonomous radio and television stations – a move seen 
by the campaign as a first step towards commercialisation and privatisation of the 
SABC. 
 
The suspicion that the ANC wanted to replace the NP as the political master of 
the SABC was not too far-fetched. At that stage the ANC was still very much in a 
state-interventionist mood. Some leading figures argued that if the majority, “the 
people”, brought the ANC to power, then “the people” also had the right to control 
the SABC – “the people” in this case being represented by the ruling party. And 
the staff of the ANC‟s exile broadcaster “Radio Freedom” had a particular interest 
in their party gaining control of the SABC: since their return from exile, they were 
without jobs.  
 
It was necessary, therefore, for the campaign to pursue a two-pronged strategy. 
While recognising the ANC as the only partner which could successfully push for 
a broadcasting reform during the negotiations, it was necessary to minimise its 
influence on the campaign itself. In November 1992, a Campaign for 
Independent Broadcasting (CIB) was launched, a coalition of broad cultural and 
political interests: FAWO, COM, trade unions of journalists, writers and printers, 
the powerful Congress of South African Trade Unions (COSATU), the Council of 
Churches (SACC), the Democratic Party, the Communist Party – and the ANC. 
Thus, the ANC was integrated as one of many players, and the campaign was 
put on a broad foundation of organisations representing the majority of listeners 
and viewers.   



 6 

The major channel for the input from the campaign was the multi-party 
Convention for a Democratic South Africa (Codesa), the central forum of 
negotiations on the future of the country. With broadcasting on the agenda of 
Codesa, it became impossible for the government of the day to introduce any 
changes to the broadcasting sector unilaterally. The importance this was 
accorded is evident from Nelson Mandela‟s autobiography “Long Walk to 
Freedom” in which he lists the main problem areas for Codesa: “the question of 
creating a free political climate, the future of the homelands, the restructuring of 
the South African Broadcasting Corporation, the examination of various 
constitutional principles such as federalism, and the creation and installation of 
an interim government”.   
 
Based on discussions held in various workshops since 1990, the major demands 
presented to Codesa were the establishment of an Interim Independent 
Communication Authority as a broadcast regulator during the transition period, 
the appointment of a new, representative SABC Board, and the formation of a 
Task Force to look into reforms in the print media field. The NP countered these 
demands by proposing a Media Ethics Complaints Tribunal to ensure the 
neutrality of SABC – while retaining the old SABC Board. The party also 
proposed to extend the powers of the existing Media Council to include 
broadcasting matters. This Council was essentially in the hands of the four press 
groups in the country which were controlled by the NP and (white) mining 
conglomerates. The idea, obviously, was to maintain influence over the SABC 
even after a change in government.  
 
In view of the increasing mountain of demands, proposals and counter-proposals 
it became necessary to professionalise the work of the campaign. From mid-92 a 
core group of three legal experts, assisted by an international expert, 
spearheaded activities and developed a detailed broadcasting policy. This 
envisaged an independent broadcasting authority as a regulator for a three-tier 
broadcasting system, consisting of a truly independent public broadcaster, 
commercial broadcasters and a community broadcasting sector.  
 
Many questions needed to be answered. The most urgent and crucial one, 
however, was the control of the SABC, which had to be transformed well before 
the first democratic elections. The term of the existing SABC board happened to 
expire at the end of March 1993 – which put time pressure on the negotiators. 
The NP government, though still clinging to power, began to realise that they 
were most likely to lose the unavoidable „one man one vote‟ poll. With that in 
mind, they wanted to make it impossible for the new government, that of the 
ANC, to use the SABC in the way they had done over four decades: as its 
propaganda machine. The ANC, on the other side, wanted to take the SABC out 
of the hands of the ruling party as early as possible, so that it could not be used 
to their disadvantage during the election campaign. Both sides, then, though for 
very different reasons, saw the need for putting an end to  state control over the 
SABC. 



 7 

 
Several models were put up for debate. At an early stage the idea was that a 
board to supervise the SABC should consist of representatives of all political 
parties involved in the Codesa negotiation process - some 25 of them. During a 
short seminar on this issue - in fact, it took little over two hours - a former Director 
General of the biggest German public broadcasting corporation made a 
convincing case against going this route: he simply told the audience about his 
experiences over the years with  delegates from political parties on his board, 
about their unashamed bias, their faction fighting, their permanent interference. 
The idea of equal party-political representation was dropped there and then and, 
what was more, it was suggested that office bearers of a political party or the 
state should not be eligible to serve on such a board. This proposal was later 
accepted and made into law.  
 
Other alternatives were discussed, international experiences compared, the pros 
and cons of several models debated. In all these models, parliament plays a 
decisive role. It was evidently impossible, however, to allow the apartheid 
parliament to appoint a new board. From January 1993, the CIB, the ANC and 
the government negotiated a way of establishing an independent appointment 
panel to select members for the new SABC board.  
 
In April 1993 – the old board‟s lifetime had been extended by two months – it was 
decided that the first board of a truly public broadcaster was to be selected by a 
panel of high judges, magistrates and lawyers. One of the leading figures in the 
small group behind the scenes which organised the panel was a member of the 
core three-person team spearheading the reform on behalf of the CIB (thus 
maintaining a channel of information). The panel invited the public - individuals 
and organisations - by way of advertisements to nominate candidates for the 
board. More than 700 nominations were received. The panel then drew up a 
shortlist of 86 people to be interviewed in public hearings – the first open 
hearings for public office in South African history.  
 
All the names were published and the general public was encouraged to express 
their views on the candidates or suggest what questions they would like to put to 
them. These comments were then used in the hearings where all nominees were 
thoroughly grilled - the hearings took a week, broadcast live on radio and TV. 
The panel then decided on the final list which was – for presumably unavoidable 
legal reasons - forwarded to the State President for approval and formal 
appointment. FW de Klerk refused to accept seven out of the 25 names, claiming 
that they did not comply with some of the guidelines agreed upon, in particular 
the one that stipulated that persons with “a high political profile of a partisan 
nature” were not eligible. Among them were Prof. Njabulo Ndebele, suggested as 
Chairman and at the time vice-rector of the University of the Western Cape, as 
well as Allister Sparks and Raymond Louw, both former editors of the „Rand 
Daily Mail‟. To be sure, all three had been outspoken opponents and a thorn in 
the side of the apartheid regime for many years, but they certainly could not be 



 8 

seen as being aligned to a political party. To make matters worse, their rejection 
was not official but communicated through private channels. The selection panel 
gave in and proposed seven replacements which were accepted. A huge public 
outcry followed. Nelson Mandela in particular was furious because de Klerk had 
retracted from an agreement that he was only to rubber-stamp the judges‟ 
decision. After a long period of confusion, the Chairman nominated by de Klerk 
(van Zyl Slabbert) resigned, and thus made way for the board to elect – in August 
1993 - its own chairperson (Dr Ivy Matsepe-Casaburri).  
 
Despite the hiccups: a new SABC board was in place, nine months before the 
first democratic elections, and one which enjoyed the reputation of being 
independent from government – this, at least, was the “sufficient consensus”, a 
catchphrase of the times. The board appointed a new management team with 
Zwelake Sisulu at the helm, former publisher of the weekly “New Nation” which 
had been banned under apartheid, son of Walter Sisulu. Because of the fact that 
he belonged to one of the “royal families” of the ANC, suspicions arose that he 
was going to bring the SABC under strict control of the future ruling party. Instead 
he turned out to be fiercely independent – sometimes using a simple trick as he 
admits himself. Because he would have found it very difficult to decline 
suggestions or demands from Mandela, he regularly pretended not to be in his 
office whenever the old man phoned. Soon, Mandela gave up his attempts to 
influence the SABC.  
 
Transformation at the corporation was tedious. A “sunset clause” agreed upon 
during the multi-party negotiations protected civil servants (and SABC employees 
were treated as such) from retrenchments. Leading figures of the “old guard” 
either left voluntarily (after having negotiated a generous golden handshake), or 
they changed tack (and some of them did so honestly), or had to be kept on 
board until their early retirement. At the level of journalists and producers most 
employees (in particular the younger ones) adapted to the new dispensation 
without major difficulties. The influx of new staff was slow, due to a lack of funds 
and a sufficient number of trained broadcasters outside the SABC.  
 
Today, the procedure of appointing the SABC board, in essence, is still the 
same. After the establishment of a democratically elected parliament, the 
selection process is now in the hands of the parliamentary committee responsible 
for broadcasting policy. It advertises the posts and calls upon all relevant groups 
in society and individuals to nominate candidates. The committee shortlists 
nominees and invites them for interviews in public hearings - thus ensuring 
transparency of the selection process. According to a provision in the 
Broadcasting Act of 1999,  “the members of the Board must, when viewed 
collectively, represent a broad cross-section of the population of the Republic”. 
The committee finally decides on its list of candidates which is published - so that 
every interested person can see for her- or himself who was dropped from the 
original short list. This list is then passed on to the President for approval and 
appointment (so far, the lists have been approved without questions asked). 



 9 

 
At the same time, work on legislation for an Independent Broadcasting Authority 
(IBA) proceeded. A Technical Committee set up by the Codesa process worked 
on a draft bill all through 1993, relying heavily on the input from the CIB team.  
 
The negotiations had to overcome several hurdles. In March 1993 the NP 
government unilaterally started to grant licences for community radios to 
operators of its choice without waiting for the new legislation. In ANC circles, on 
the other hand, there were growing doubts whether the concept of community 
radio was a prudent one after all: allowing for dozens or even hundreds of 
independent voices on the air would create an uncontrollable broadcasting 
environment (which was precisely what the promotors of community 
broadcasting had in mind). In protest against both the unilateral action of 
government and the growing scepticism within the ANC, a community radio 
initiative in Cape Town, Bush Radio, on 1st May 1993 went on air with a pirate 
broadcast. Transmitters were seized by police the next day and charges laid 
against those responsible. The resulting publicity helped the negotiations back on 
track.   
 
In early September 1993, the Negotiating Council of Codesa adopted the draft 
legislation for an IBA – together with other essential pieces of legislation that 
established a Transitional Executive Council (de facto an Interim Government), 
and an Independent Electoral Commission. The bills were passed on to (the 
existing minority) parliament which (as agreed beforehand) rubber-stamped the 
package within a week. The interim constitution, passed at the end of 1993, and 
the final constitution adopted in May 1996 both guarantee the independence of 
the IBA. The latter says in article 192: “National legislation must establish an 
independent authority to regulate broadcasting in the public interest, and to 
ensure fairness and a diversity of views broadly representing South African 
society.” 
 
The 1993 Act, which was slightly amended in early 1994, mandated the IBA to 
establish a three-tier broadcasting system: public, private and community. It also 
required the IBA to develop a national broadcasting policy framework as a vision 
for the future broadcasting landscape in the country. The amendment gave 
priority to the (temporary) licensing of community radios over commercial 
operators, so as to give them an edge over the commercial sector and enable 
them to develop meaningful roles before the business-oriented stations came in.  
 
The first seven-member IBA Council was appointed by the State President on the 
advice of the Transitional Executive Council (the interim government) in March 
1994 after a nomination process marked by participation of the public, 
transparency and openness, and which included the publication of a shortlist of 
candidates for appointment (to avoid any further interference by the President 
behind the scenes). [Today, the regulator‟s council is appointed along the same 
lines as the SABC board.] 



 10 

 
Before the IBA was able to licence any new players it had to undertake two 
processes simultanously: to initiate applications for licences from community 
radio stations (75 such operators were licenced during the second half of 1995) 
and to hold public inquiries into the future of the SABC, the question of local 
content as well as the problem of cross-media ownership. During these inquiries, 
held in the form of public hearings in 1994 and 1995, the IBA drew heavily on the 
input from civil society groups which created “The Group of Thirteen 
Organisations”, among them the CIB – soon labelled by the press as “The Gang 
of 13”. The CIB core team prepared appropriate papers which were discussed 
and approved at workshops with representatives from the 13 organisations 
involved. Members of the Group had a decisive influence on the hearings held in 
November/December 1994 and April/May 1995. In August 1995, the report on 
the inquiry was completed and adopted by parliament the next year.  
 
Not only the drawn out process of policy formulation (and thus the late 
consideration of applications for commercial broadcasters), but also the IBA‟s 
mandate as such later came into question. While the Minister for Posts, 
Telecommunications and Broadcasting at the time of the inquiry, Dr Pallo Jordan, 
was deeply convinced that the state should not be allowed to intervene in 
broadcasting matters, his successor, Jay Naidoo, publicly criticised that the 
formulation of macro-policies should be left to a regulator, arguing that that was 
the role of government. He succeeded in bringing about the desired change in 
1999 when parliament passed a new Broadcasting Act, stipulating in section 3 
(2): “…the Minister is ultimately responsible to develop policy that is required 
from time to time”. By that stage, the attention of civil society had moved on to 
other matters, and the shift of power over policy formulation from the 
independent regulator to the minister sailed through without much noise.  
 
So did the merger in 2000 of the IBA with the South African Telecommunications 
Regulatory Authority (SATRA), the body in charge of telecommunications. The 
new combined IBA and SATRA are now known as the Independent 
Communications Authority of South Africa (ICASA). The reason given for this 
merger was the steady convergence of broadcasting, telecommunications, 
information technology and other electronic media - it was felt to be better to 
avoid overlap of responsibilities and to have all these areas regulated by one 
body which would be more efficient.  In fact – and not surprisingly - the opposite 
happened: the merger  led to an even bigger and slower bureaucracy. And given 
the fact that the regulation of broadcasting is primarily about the different sectors 
of radio and TV as well as about broad programme content, while 
telecommunications regulation is first and foremost about purely technical and 
economic matters of transmission, the advantages of combining the two tasks 
are limited. Now there are two types of members on the board: people interested 
in the development of quality broadcasting on the one side and technical experts 
on the other - communication between the two is not always easy.  
 



 11 

Two years later, however, civil society was more vigilant when the now Minister 
for Post, Telecommunications and Broadcasting, Dr Ivy Matsepe-Casaburri (the 
former SABC Chairperson), tabled a draft amendment to the Broadcasting Act in 
parliament which stipulated, among many other issues, that the editorial policy of 
the corporation be approved by the minister. This onslaught on the editorial 
independence of the public broadcaster was rejected by a broad informal front of 
print media, opposition parties and civil society groups. Even the ANC committee 
in charge of media under the chairmanship of Pallo Jordan (the first minister in 
charge of broadcasting …) expressed its disquiet. The proposal had to be 
withdrawn.  
 
By the way: The same Pallo Jordan was to be the first Minister of Information in 
an ANC government. Before the April 1994 elections, the existence of such a 
ministry was regarded as a matter of course, even by civil society.  On this issue, 
it was an international organisation which took the initiative and invited - three 
months before the elections - the Information Department of the ANC, headed by 
Jordan, to a Workshop on Communications Policies of a New Government in 
South Africa. It was argued that such a ministry was usually the mark of 
authoritarian non-democratic governments, that it would not be necessary in a 
country without state-owned or –controlled newspapers, radio and television, and 
that instead a Government Informations Service as a public relations agency was 
sufficient. At the end of that workshop, Jordan declared that there would be no 
Ministry of Information in the new South Africa.  
 
The past role of media under the apartheid regime was examined by the Truth 
and Reconciliation Commission (TRC). The TRC‟s duty was, among others, to 
establish “as complete a picture as possible of the causes, nature and extent of 
… gross violations of human rights (from 1960 to 1994) …, including the 
antecedents, circumstances, factors and context of such violations”, and to 
“make recommendations to the President with regard to … the institutional, 
administrative and legislative measures to be taken or introduced in order to 
prevent the commission of violations of human rights.” 
 
In order to get to some of the root causes of these violations, the TRC held 
Special Hearings with institutions such as Business and Labour, the Legal 
Community, the Health Sector, and the Media. The hearings were well prepared 
by research, in particular through interviews with the main actors, in the case of 
media with ministers, managers, editors, producers and journalists. The research 
formed the basis for commissioners to select individuals which were then invited 
to public hearings. 
 
The TRC found in its 1998 report that “state restrictions on the freedom of the 
media played an important role in facilitating gross violations of human rights”, 
that  “the management of the mainstream English language media often adopted 
a policy of appeasement towards the state, ensuring that a large measure of self-
censorship occurred”, that “the Afrikaans media chose to provide direct support 



 12 

for apartheid”, and that the SABC was “a direct servant of the government of the 
day”. In summary, the TRC found that mainstream newspapers and the SABC 
“helped sustain and prolong the existence of apartheid”.  
 
In its recommendations it said: “The Commission recommends that there be less 
legislation controlling the media, rather than more”, and suggested that a 
thorough review of all laws regarding the media be undertaken. The 
independence of the SABC and IBA was to be maintained, and the self-
regulation of the media strengthened. And, unequivocally: “There should be no 
interference from government in editorial matters”. 
 
The impact of the TRC process on the media environment was less than had 
been hoped for. Editors who had worked in mainstream newspapers made 
excuses for themselves by referring to economic pressure from owners and 
suppression by law, by saying that they “tried to be normal in an abnormal 
society” or by claiming they had sought to fight apartheid “from within the 
system”. The challenge for honest soul-searching was not taken up, there was no 
real acknowledgement of any wrongdoing (with the exception of a few journalists 
and editors in the Afrikaans press). Much the same went for editors and 
producers who had worked at the old SABC.  
 
By and large, the media practised „business as usual‟ before and after the TRC 
inquiry. And there was no push for a systematic review of all media related 
legislation as suggested – neither by the industry itself, by lawmakers or by civil 
society. 
 
By 1998, when the TRC presented its findings and recommendations, civil 
society in South Africa felt the strain of almost ten years of vigorous fighting for 
change. But there are still watchdogs around to make sure that the achievements 
of media reform are not endangered, let alone eroded  by an over-confident 
ruling party with a two-thirds majority in national parliament. The Freedom of 
Expression Institute, for example, or the South African chapter of the Media 
Institute of Southern Africa raise the alarm whenever there is such an attempt – 
so far successfully.  
  

 

 

 

 

 

 

 



 13 

2.2. Namibia 
 
It took several resolutions of the United Nations - from as early as 1966, a 
judgement by the International Court of Justice in 1971, and a guerilla campaign 
in the 1970s and 80s, for South Africa to give up its resistance to an independent 
Namibia by the end of 1988. UN Resolution 435 opened the way to elections for 
a 72-member Constituent Assembly under UN supervision in November 1989. 
 
The South West Africa Broadcasting Corporation (SWABC) at the time was still 
under the control of South Africa. The UN urged the Corporation to give access 
to 14 competing  political parties. A standing committee for consultations on 
election coverage policy made up of representatives from SWABC and the 
political parties was formed and agreed on a schedule of campaign messages to 
be flighted on television. There were to be five-minute slots for two parties per 
night during the six weeks preceding the elections, allocated on a rotating 
alphabetical basis. The committee, however, did not deal with the general 
broadcast news coverage, and this therefore remained biased in favour of South 
African interests, i.e. against the liberation movement SWAPO.  
 
During 1990, the Constituent Assembly with SWAPO as the majority party 
developed and approved a new constitution. This says in Article  21 (1) (a): “All 
persons shall have the right to freedom of speech and expression, which shall 
include freedom of the press and other media”. The Constituent Assembly 
transformed itself into  parliament, the National Assembly. Namibia attained 
independence. 
 
As there was no organised civil society to speak of at independence, the 
formulation of broadcasting legislation was by and large left to government which 
sought advice from international organisations. French advisers in particular went 
along with the idea of allowing government to exert strong political influence. The 
logic was that if the Minister of Information and Broadcasting appointed the 
supervisory body, control mechanisms had to be geared towards that office.  
The 1991 Broadcasting Act established the Namibia Broadcasting  Corporation 
(NBC) with the minister appointing the board (Deputies to the National Assembly 
are not allowed to be members.). Up to this day boards are described as 
comprising mainly  “party loyalists”.  
 
The 1992 Namibian Communications Commission (NCC) Act created the NCC 
which is in charge of frequency allocation and licensing private and community 
broadcasters, as well as (since 1995) telecommunications and postal services. 
Again, the minister  appoints commissioners under the proviso that they must not 
be members of parliament , a local authority, or “actively involved in party politics 
as a regular organiser”. The NCC is described as a de facto department of the 
ministry, relying on ministry funds.   
 



 14 

The new NBC inherited an operation run as an outpost of the South African 
Broadcasting Corporation. This had to be undone and replaced by a new system 
with new strategies. The organisation had originally been set up as a relay 
station for SABC programming, which led to overstaffing in support areas and 
administration. A year after the establishment of the NBC the average budget 
ratio in the programming department was still 83 % for salaries and just 17 % for 
production. Management was thus forced to embark on a major downsizing 
exercise. The savings made were redirected to co-productions with independent 
producers in the country.  
 
The main concern, however, was not so much the organisational structures but 
the mindsets of journalists and producers working at the NBC. From the start the 
new government put immense pressure on management to bring in people from 
the liberation movement to counterbalance the old guard from the colonial era. 
Many of the new staff were professionals, others lacked the necessary skills. 
Most of them later left the corporation to become PR managers and directors in 
government departments. 
 
Despite the legal and other shortcomings, the first NBC board had a great vision 
of objectivity. The new government was also very open to that goal during its first 
few years in power. This „euphoria‟ fizzled out over time and was replaced by the 
„realpolitik‟ of using the NBC as a political tool. To this date journalists at the NBC 
exercise self-censorship for fear of possible party victimisation or losing  their 
jobs: a very effective form of information control.  
 
Up to quite recently, the overall regulatory framework has never really been 
questioned. The NBC remains a state-controlled broadcaster. The NCC has 
licensed a number of privately owned radio and TV stations, thus creating, on the 
face of it, a fairly diverse broadcasting landscape. Unfortunately, most of the 
bigger, more influential stations are controlled by either SWAPO‟s Kalahari 
Holdings or the opposition‟s Democratic  Media Holdings. 
 
In 2002 the Namibian Government started drafting a new piece of legislation to 
transform the present NCC into a Communication Authority of Namibia (CAN) to 
regulate both telecommunications and broadcasting. The government‟s motif is 
widely seen as opening up the telecommunications market for economic 
competition. The draft has attracted criticism from professionals mainly because 
it keeps the controlling powers over CAN with government and reduces 
broadcasting to a mere economic commodity, thus neglecting its social functions 
within a democratic dispensation. Other points of contention are that the NBC is 
to be kept outside the regulatory powers of the CAN, and that the draft legislation 
as a whole is out of sync with trends in the Southern African Development 
Community (SADC), especially with the SADC Protocol on Culture, Information 
and Sport which was ratified by the Namibian parliament in 2002. At present the 
Media Institute of Southern Africa and other organisations are making efforts to 
open a new round of broad public consultations on the intended legislation. 



 15 

2.3. Zambia2 
 
The year 1991 saw  the change of Zambia‟s political system from a one-party 
state to a multi-party democracy. During the election campaign the state owned 
and run Zambia National Broadcasting Corporation was very much under the 
control of the Ministry of Information‟s Department for National Guidance (!). A 
US-sponsored Zambia Voting Observation Project (Z-Vote) which reviewed and 
commented on the news coverage did not make much of an impact. 
 
The new ruling party, the Movement for Multi-Party Democracy (MMD), was keen 
to draw a lesson from this experience and perceived the ZNBC‟s lack of editorial 
independence as a threat to the new spirit of democracy in the country. The 
Minister of Information and Broadcasting Services, Dipak Patel, convened a 
"National Seminar on Democracy and the Media in Zambia - the way forward" in 
October 1992. As a result a Media Reform Committee was established with 
representatives from the Zambian media. A year later, among others, the 
Committee recommended to remove the ZNBC from government control and to 
place it under an independent broadcasting authority accountable to and 
financed by parliament.  
 
For the following three years nothing happened. The inherited broadcasting 
system with the Minister in charge of both the state broadcaster and the licencing 
of new operators suited the purposes of the new rulers only too well. Under 
pressure from media organisations, the Zambia Independent Media Association 
in particular, as well as the international community, government needed to make 
a move. In 1996, it published an “Information and Media  Policy” which included 
the creation of an IBA and the strengthening of the ZNBC as a public 
broadcaster. 
 
Another three years went by. In 1999, and again under pressure, government 
established yet another commission, the Task Force on Media Law Reforms, 
which arrived at similar recommendations. In addition to the introduction of an 
IBA and the transformation of the ZNBC into a public broadcaster it suggested a 
Freedom of Information Act which would give citizens the right of access to state 
held information.  
 
As before, the new recommendations remained just that. In April 2000, ZIMA 
initiated the formation of the Broadcasting Independent Group (BIG) which 
brought together various media organisations, civil society groups, academics, 
and legal practitioners. Its main purpose was to lobby government to agree to the 
establishment of an IBA. 
 
Again, there was no response. Parliament was dominated by one political party, 
the MMD, which had obviously no interest in changing the status quo.  

                                                 
2
 This study draws in part on Lingela Brian Muletambo, Reforming the broadcast legal 

environment in Zambia, 2002 



 16 

 
Elections in December 2001 changed the political landscape dramatically. The 
new president received only 28 % of the presidential vote, and in parliament 
opposition groups, generally believed to be in favour of legislative reform, were 
now in the majority. ZIMA, the Press Association of Zambia (PAZA), and other 
partners joined hands to make a renewed push for changes. This was a 
promising development given that before the elections the state-owned media, 
whose journalists are organised in PAZA, had been taking a tough pro-
government stance. With the new precarious balance of power all media activists 
in the country obviously saw a window of opportunity for swift changes.  
 
Their optimism derived largely from the fact that civil society at large had shown 
the previous year that it is indeed a force to be reckoned with. The people of 
Zambia, in particular in Lusaka, demonstrated their grassroots power when they 
mounted a spirited – and successful -  campaign against Frederick Chiluba‟s 
intention to stand for an (unconstitutional) third term as president. 
 
The new government, again led by the MMD, did not show any sign of interest in 
taking the initiative. The organisations, therefore, went an unusual way. They 
pursuaded Dipak Patel, the former Minister of Information who had meanwhile 
left the MMD and joined the Forum for Democracy and Development (FDD), to 
take up their cause and introduce the necessary reforms to parliament in the 
form of a private member‟s bills.   
 
The newly formed Campaign for Media Law Reforms, initiated by ZIMA, took up 
all the previous demands: transformation of the ZNBC into a public broadcaster, 
creation of an IBA, and legislation on access to information. A lawyer was 
engaged to draft legislation accordingly.  
 
In June and July 2002, a broadcasting bill, an IBA bill and a Freedom of 
Information bill were discussed during a series of consultative meetings attended 
by parliamentarians, journalists, lawyers, media experts from international 
organisations and the general public. These consultations led to a number of 
improvements to the drafts. The Ministry of Information, although invited, never 
took part in these meetings.  
 
Members of Parliament, however, mostly from the opposition benches, as well as  
a few from the ruling MMD, agreed to support the three bills. It was decided to 
have them introduced as private members‟ bills by three MPs,  with Dipak Patel 
to present the IBA bill.   
 
As soon as the bills were drafted, ZIMA mounted a six months public awareness 
campaign with leaflets explaining the aims of the bills, radio and television 
discussions, TV and newspaper advertisements. This really turned up the heat 
on government. Only a week after the private members‟ bills had been officially 
submitted to the clerk of parliament on 1 August 2002, the Minister of 



 17 

Information, in a letter to ZIMA, demanded that they be dropped because 
government was in the process of drafting similar legislation. Three weeks later, 
high level government officials met the three MPs concerned with the intention to 
pursuade them to withdraw their drafts.  
 
The MPs refused. Government insisted on its traditional responsibility of making 
laws for the country. Nevertheless, in October, the three bills were published in 
the Government Gazette and in national dailies with invitations for public input. 
Three weeks later came another twist: parliament rejected the private members‟ 
bills on the ground of articles in the constitution and the Standing Orders of 
parliament which stipulate that bills with financial implications need the consent 
of the President, the Vice President or the Minister of Finance, before they can 
be brought before Parliament.  Immediately after this rejection, government 
gazetted and published its own bills: the Freedom of Information bill, the 
Independent Broadcasting Authority (IBA) bill and the Zambia National 
Broadcasting Corporation (Amendment) bill, 2002. 
 
At first glance, there were no major differences between the government and the 
private members‟ versions with the exception of the ZNBC legislation. 
Government was obviously intent on retaining its power over the corporation, and 
rejected the proposed Broadcasting Bill which would have transformed the ZNBC 
from a state broadcaster into an independent public service. There was only one 
technical concession: the power to regulate broadcasting through the issuing of 
licences was to be transferred from the ZNBC to the IBA.  
 
After a lot of horse trading, government finally gave in and accepted parts of the 
proposed Broadcasting Bill giving the ZNBC an independent supervisory board 
and obliging the corporation to follow public broadcasting principles. However, 
the Minister of Information, who was to be relieved of any responsibilities in 
regard to broadcasting in previous drafts, now has major powers to influence the 
composition of the committees that appoint the boards of the ZNBC and IBA - a 
major flaw in the legislation, as  ZIMA admits.  
 
The bills were passed by parliament in December and signed by the President at 
the end of the same month.  
 
Not all of them, though. The Freedom of Information Bill was withdrawn by 
government at the last minute, just before its third reading in parliament. The 
events of 11th September 2001 were cited as the reason: in view of the “terrorist” 
threat, government wanted to review the draft. 
 
By May 2003, the two broadcasting acts had still not been put in force by the 
Minister of Information as required by law. ZIMA and its partners have embarked 
on yet another campaign, this time to implement the legislation and not allow it to 
collect dust on shelves in ministerial offices. The motto of the new efforts: no 
legislation without implementation.   



 18 

3. Case studies in Europe 
 
 
With the fall of the Berlin Wall in 1989, the political landscape in Middle and 
Eastern Europe changed dramatically – and so did the media environment. A 
brief look at the changes in the former German Democratic Republic and in 
former Yugoslavia may provide some useful experiences and lessons. 
 
 
3.1. The former German Democratic Republic 
 
On 3 October 1990, the two parts of Germany, the Federal Republic of Germany 
(commonly known as West Germany) and the German Democratic Republic, 
were officially „reunited‟. Legally and de facto, the GDR as a whole joined the 
Federal Republic and adopted its constitution, statute books and – consequently 
– media system. 
 
The media in the GDR had been characterised by strict and direct control 
through the all-powerful communist party SED. The state broadcasters now  
needed to be transformed into public broadcasters, and the state-run news 
agency ADN as well as regional and country-wide newspapers - owned by the 
SED and other state-controlled organisations – had to be privatised.  
 
In the case of broadcasting, the system was decentralised in 1991 by 
establishing two new corporations (in addition to the existing nine) in line with the 
federal model according to which public radio and television are the responsibility 
of the federal states (“Laender”).  
 
Like in former West Germany, parliaments in the founding states elected boards 
made up of nominees of civil society groups, governments and political parties 
respectively. These boards appointed Director Generals imported from West 
Germany, because there were no appropriate candidates without baggage from 
the past in the East. 
 
The perception among the existing broadcasting staff and the broader public – 
not surprisingly - was that of a complete take-over by the West. Employees in 
particular were most concerned. It was obvious that large scale retrenchments 
were unavoidable: the old GDR radio and televisions stations were hopelessly 
overstaffed (state radio alone had 14.000, the news agency 1400 staff members) 
and many employees, especially those in the upper echelons of management, 
had a political past unsuitable for a public broadcaster serving a democratic 
pluralist society.  
 
To facilitate the restructuring, the existing legal entities were disbanded, and new 
ones established simultaneously. In practical terms this meant that contracts of 
staff in the old structures were terminated with the offer to apply for posts in the 



 19 

new organisations. Employees with a high party political profile or those formerly 
in the service of state secret security structures were not reemployed, many of 
the others found new jobs in the new organisation. Heads of departments were 
recruited from outside the old establishment – to enhance a new spirit of 
independence and professional responsibility, as against the old habit of strictly 
following the party line.  
 
The major challenge for both the new management (mainly from the West) and 
the existing staff was the building of mutual trust. As in the broader society, this 
was not an easy process, given the often widely divergent views on the role of 
the media. 
 
By and large, though, more than a decade after this radical surgery the new 
broadcasting corporations are well established. Every now and then an old spy 
may be uncovered, but basically the stations function in the same way as their 
West German counterparts. Like them they maintain a special flavour of regional 
culture and life style and thus help to enrich the overall broadcasting landscape.  
 
The news agency and the newspapers were privatised by an agency set up by 
the federal government after re-unification with the task of facilitating the 
privatisation of the entire state-owned industry in the former GDR 
(“Treuhandanstalt”). Newspapers were sold to the highest bidder – usually West 
German publishing houses.  
 
The news agency ADN had begun to transform itself even before this process 
started. In 1989, staff members elected a new management which changed the 
legal status of ADN from a state-owned to a private limited company. The 
“Treuhandanstalt” became its only shareholder. The new management undertook 
the difficult task of reducing staff from 1,400 to as few as 220 employees. At the 
same time it radically reorganised the structure of the agency to change it into a 
news company able to compete with established West German agencies on a 
free market. In 1992 the “Treuhandanstalt” sold the ADN shares to one of its 
West German competitors and thus stopped a management-buy-out process 
which seemed well on track. This marked the end of what might have been a 
promising project to create a news agency owned and run by journalists 
themselves. 
 
 
3.2. The former Yugoslavia 
 
From 1990, the Federal Republic of Yugoslavia disintegrated amidst political 
turmoil, civil war, genocide, NATO sanctions and military attacks against the 
Milosovic regime. By now the former Yugoslavia has split up into Slovenia, 
Croatia, Bosnia-Herzegovina, Serbia and Montenegro (a loose federation of two 
republics), and Kosovo (status still unresolved). 
 



 20 

In Bosnia-Herzegovina and Kosovo3 on the one hand and in Montenegro on the 
other, two different approaches to media reform were applied. First, there were 
those who believed that to eliminate war and hate propaganda in post-conflict 
situations, international governmental organisations (IGO) needed to create 
alternative media outlets that would be, at least initially, under IGO control. These 
operations were meant to counter those media directly associated with the 
belligerents or opposing ethnic factions. Proponents of this strategy argue that 
broadcasters in situations of this nature must produce programmes which are 
neutral and peace-oriented, and that this requires a structure which is also 
neutral and peace-oriented. 
 
A second approach, fostered and encouraged by NGOs rather than IGOs, 
focuses more on strengthening local, indigenous media outlets, particularly those 
that strike a new voice, in the hope of building from within a public sphere, a civil 
society, and a long-term infrastructure for peace,  reconstruction and pluralism. 
The provision of diverse but non-partisan information, it is argued, will lead to the 
emergence of an informed electorate.  
 
 
3.2.1 Bosnia-Herzegovina 
 
In Bosnia-Herzegovina, as elsewhere in former Yugoslavia, the media were a 
major tool of spreading terror and fanning the flames of war. The small territory, 
wedged between Croatia and Serbia, came „under fire‟ from the airwaves of both 
its bigger neighbours. In 1992, Slobodan Milosevic sent paramilitary troops and 
technicians to take over television transmitters in the northern and eastern parts 
of Bosnia with a mainly Serbian population in order to broadcast propaganda 
from Serbia. On the other side, Croatian television started to air nationalist 
broadcasts, urging Croats in the territory to arm themselves. The stage was set 
for a fierce propaganda battle that preceded the actual fighting.  
 
The war in Bosnia-Herzegovina ended with the 1995 Dayton Accords. These 
tasked the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) to set 
up a Provisional Election Commission to oversee elections. Among other things, 
the PEC was to ensure that "open and fair electoral campaigns" could take place.  
 
In the run-up to elections the different groups in the country – Croats, Serbs and 
Muslims – all prepared for a renewed propaganda war by stepping up their 
television facilities. Without a strong multi-ethnic voice, the population in the 
territory was going to be exposed to a barrage of jingoistic television programmes 
and the same nationalist leaders who had waged the war and still controlled the 
airwaves were likely to be voted back into power.  
 

                                                 
3
 Analysis of events in these two territories follows in part Monroe E. Price (ed.), Restructuring the 

Media in Post-Conflict Societies, Geneva 2000 



 21 

The OSCE established a Media Experts Commission which issued a set of rules 
and regulations the media were expected to follow. These included "providing 
true and accurate information," and "refraining from broadcasting incendiary 
programming". The commission also ordered the three television systems 
controlled by the respective ruling parties to provide opposition political parties 
with an equal amount of advertising time. A monitoring group was set up to 
supervise compliance.   
 
In addition, the OSCE helped finance a special broadcast network, the Free 
Elections Radio Network ("FERN"), to provide "objective and timely information 
on the elections" to the people of Bosnia-Herzegovina. Due to resistance from 
the Serbian section of the territory, FERN was not able to cover that region and 
had no impact on a population which was most in need of alternative sources of 
information. It effectiveness in the other sectors was limited because FERN went 
on air only two months before the elections.  
 
Despite the negligible impact of FERN and other efforts (even NATO started its 
own radio station), OSCE went ahead with the September 1996 national 
elections. Not surprisingly, the same nationalist leaders who had led their 
peoples into four years of war were re-elected. 
 
After the elections the international community tried to set up an Open Broadcast 
Network, to be financed by American and European funders. Other agencies also 
came in and set up more media outlets. The USAID backed Office of Transition 
Initiatives alone handed out US $4 million in media grants to 19 newspapers, 27 
radio stations and 8 television stations – all of them supporting moderate 
politicians.  
           
Despite all these efforts, the party-controlled television stations remained the 
most influential media outlets and the main source of news for each of Bosnia's 
ethnic groups. In May 1997, therefore, the Peace Implementation Council - 
responsible for the implementation of the Dayton Accords - concluded that more 
needed to be done to "encourage independent publishers and broadcasters", 
and that the High Representative (the de facto administrator installed by NATO) 
had “the right to curtail or suspend any media network or programme whose 
output is in persistent and blatant contravention of either the spirit or letter of the 
Peace Agreement." This led to NATO forces controlling transmitters, seizing 
them from time to time and even interrupting transmission.   
 
It took a while for the „peacekeepers‟ to realise that such military actions were not 
going to produce the desired result. Therefore, from December 1997 the High 
Representative embarked on a comprehensive reform of the entire regulatory 
media regime in Bosnia with the aim of a media system no longer "ethnically 
based and directly or indirectly associated to the main mono-ethnic political 
parties." An “Independent Media Commission” was set up which required all 
broadcasters to meet a set of internationally recognised standards of 



 22 

broadcasting in order to obtain a license. The idea was to staff the commission 
with members from Bosnia-Herzegovina and the international community.  
 
From the start the commission faced great difficulties in getting cooperation from 
Bosniaks to nominate their delegates. Stations were shut down for refusing to 
obtain temporary licenses, and the IMC has been accused of strong-arm tactics 
inconsistent with its ultimate goals.  
 
The approach of imposing an elaborate legal structure to regulate media and 
expecting that it would in time be supported by the community and thus gain 
legitimacy was bound to fail.  
 
In October 1999 the IMC reported that the large number of stations funded by 
municipalities were still under partisan political control, and that the private 
broadcasting sector was also controlled by political groupings through direct or 
indirect funding. 
 
This dependency on municipal or political support could only be overcome with 
the emergence of a market economy and the resulting generation of advertising 
revenue. Bosnia-Herzegovina, however, attracts essentially no foreign 
investment in any sector which could stimulate the economy. The few more 
professional television stations depend on a diminishing flow of donations from 
international donors with all the implications attached.              
 
Despite all this the number of media outlets rose steadily. By the year 2000, the 
IMC had given temporary licenses to no less than 272 broadcast organisations 
using more than 750 radio and television transmitters, or one for every 4,700 
people. Numbers however do not reflect chances for economic survival or their 
contribution to pluralism. 
 
The achievement of real pluralism was hampered by conflicting interests of 
international governmental and non-governmental institutions. NATO, OSCE and 
the High Representative wanted to engage in "peace broadcasting", i.e. the 
promotion of a unified public space to overcome ethnical divisions. Their 
requirements, however, conflicted with the interest of radio and TV stations to 
demonstrate independence and gain audience loyalty. This might mean 
emphasising genres not related to news, or recognising the value of sharp points 
of view to secure a loyal following – a school of thought followed by NGOs.  
 
Both approaches were not always in line with the overall aim to facilitate an 
indigenous media sector that would maintain itself in the long run, that could 
make itself, ultimately, independent of the international community, and that 
would contribute to a renewed civil society. 
  
 
 



 23 

3.2.2 Kosovo 
         
In contrast to Bosnia-Herzegovina where administrations survived the war largely 
intact and could interact with the international community, in Kosovo there were 
virtually no functioning institutions left after the war of 1999. Close to a million 
Albanians, roughly half of Kosovo's population, had either fled or been expelled 
from the province and those who remained in Kosovo during the NATO bombing 
had gone into hiding. Two-thirds of the province lay in ruins, and there was 
essentially no existing media in the territory.  
 
The United Nations and NATO created what was essentially an international 
protectorate, and the UN became the de facto government. The Organisation for 
Security and Cooperation in Europe (OSCE) was mandated to organise elections 
and build democratic institutions. Media reform fell under the OSCE's mandate, 
and the foremost objective was to avoid mistakes made in Bosnia-Herzegovina.   
 
The OSCE almost immediately developed a plan that would enable it to take 
temporary responsibility for licensing of television and radio stations. It 
announced that state broadcasting previously controlled by Belgrade would be 
transformed into a public service broadcaster.  
 
The OSCE's plan to regulate the media included the creation of a Media 
Regulatory Commission. This commission was supposed to draw up and 
administer a "Broadcasting Code of Practice" and a "Temporary Press Code" for 
print journalists, as well as to monitor compliance and instigate enforcement 
mechanisms. The Regulatory Commission would have the power to censor 
material judged dangerous or incendiary, fine stations and/or newspapers for 
violations, and order certain journalists or stations off the air.  
 
This plan drew the ire of international media watchdog groups who claimed that 
the organisation's plan to regulate the Kosovar press was a violation of press 
freedom. The World Press Freedom Committee issued a strong protest to UN 
Secretary General Kofi Annan and urged him to revoke the OSCE's mandate.  
 
UN headquarters agreed that the organisation should not have so explicit and 
punitive a mandate to regulate Kosovo's media.  The OSCE was vested with the 
authority only to "encourage journalists to voluntarily establish an ethical code." 
This did not yield results, and almost all of the newspapers in Kosovo continued 
to have a nationalistic bent and to print incendiary and misleading reports.  
 
Faced with the prospect of the nationalistic and sometimes hostile media 
undermining its mission, the UN promulgated a regulation prohibiting hate 
speech in February 2000. The regulation allows the possibility of a multi-year 
prison sentence or a fine for anyone who publicly incites or spreads hatred, 
discord or intolerance between national, racial, religious, ethnic or other such 
groups in Kosovo.  



 24 

 
Most media establishments in Kosovo condemned the new hate speech 
regulation. Kosovar journalists formed a professional association in which most 
news outlets have a representative and which developed its own code of 
conduct.  
 
The creation of a public broadcasting service (Radio Television Kosovo) proved 
to be even more difficult. There were problems with staff. Almost all the 
Albanians who had worked at the station prior to 1989 (when the Serbs took over 
the province) wanted their jobs back. At the time the station had been a large 
state bureaucracy employing some 1,700 people. Many former employees -
journalists, technicians, camera operators - had not worked in radio and 
television in the intervening decade and were unfamiliar with processes and 
facilities in a modern, European broadcasting network. OSCE employed a Swiss 
national and internationally-recognised broadcaster as interim General Director 
and tasked him with hiring a staff of competent journalists from among Kosovar 
Albanians who had gone into exile before 1989 and had had training in the West. 
The appointment of internationals as managers and exiles as journalists created 
tremendous resentment in Kosovo.  
 
Long before the international administration could get RTK on air, local radio 
stations began broadcasting. They are not under effective regulation by the 
international community or any other official body. In Kosovo's post-war 
atmosphere, where relations between the region's Serbs and Albanians are still 
tense, these unregulated radio and television broadcasts have at times fuelled 
inter-ethnic tensions. By early 2003, there was still no effective regulator in place.  
 
Progress has been hampered by an ideological conflict and turf fights between 
Americans and Europeans in the international administration. The Americans 
prefer a strong private broadcasting sector with only a small public broadcaster, 
the Europeans argue for a more balanced system. As long as this conflict is not 
solved, anarchy on the airwaves will continue.  
 
  
3.2.3 Montenegro4 
 
In contrast to the attempts at media reform in Bosnia-Herzegovina and Kosovo, 
Montenegro can boast a success story – and certainly not because historical 
conditions there were any easier. The former independent Kingdom was 
annexed to the Serb kingdom after the First World War, partitioned between Italy 
and Albania during the Second World War, before becoming part of the Socialist 
Republic of Yugoslavia. The Balkan Wars in the 1990s divided the population of 
Montenegro sharply into those who preferred an independent Republic and those 
who wanted to remain united with Serbia. Since 2003, the two unequal territories 

                                                 
4
 This chapter draws on a study first written by this author for IREX Independent Media Program 

Montenegro 



 25 

(Montenegro has a population of 650.000 against Serbia‟s 8 million) are bound 
together in a loose Union of Serbia and Montenegro, a status which is to be 
reexamined in three years time. 
 
The question uppermost in the minds of rulers and ruled alike and hotly debated 
in the past few years has been the overarching matter of future statehood. Little 
energy was left for tackling urgently needed reforms in a systematic manner.  
 
In the field of media, as in many others, developments came about in fits and 
starts and without much of a plan or public involvement. Its main purpose, the 
government claimed, was to act in defence against almighty “Belgrade”. In 
1996/97, the Montenegrin government felt threatened by the Yugoslavian state 
monopoly on the media under then-President Milosevic, and encouraged the 
launch of private newspapers and broadcasting services. By 2000, Montenegro 
had 15 private radio stations (plus 12 government and municipality stations) and 
4 private TV services (plus 4 government and municipality channels, and a TV 
station run by the Yugoslav army). In addition, scores of dailies, weeklies and 
monthlies competed for readers. 
 
The 1998 Public Information Law provided a legal base for the new information 
order which had developed, allowing for private sector operators but at the same 
time keeping the licencing procedure for independent broadcasting services, the 
state run TV and radio stations as well as a number of print media under 
government control. A 2000 Telecommunications Act provided for a – 
government-appointed – agency to allocate and assign broadcasting frequencies 
and licences. 
 
It was an alliance of private broadcasters, the Association of Independent 
Broadcast Media in Montenegro (UNEM), set up at the end of 1999, that tried to 
turn the tide of government-imposed ad hoc regulations. Obviously, its members 
had a vital interest in not being subject to haphazard decisions by state 
authorities in the granting of frequencies and licences for their operations (or 
having them withdrawn). They demanded a democratic dispensation for the 
broadcasting sector, without knowing precisely what such an animal should look 
like.  
 
UNEM asked for international assistance, and with the help of a professional 
broadcaster and consultant in transitional societies for media legislation and 
strategic planning a process got under way which astounded not only the 
government but the initiators as well. For the first time in the history of 
Montenegro, citizens themselves took their fate in their own hands, rather than 
waiting for the authorities to think and act for them. Democracy was being 
practised. 
 
In February 2001, UNEM members debated various options for the democratic 
regulation of broadcasting, taking into account international experience and their 



 26 

own specific circumstances. Having had strong indications that the government 
was planning to retain for itself and political parties in general a major role in 
broadcasting, they quickly reached consensus on keeping those very players out 
of the game. It was not the state‟s task to run or control any media – it had done 
so for far too long in the country‟s history. And political parties, with their 
legitimate goal being to remain in or gain power, should not have any influence 
on the core vehicle for the realisation of free expression and speech, the media.  
 
Consequently UNEM, in a first policy paper, demanded an Independent 
Broadcasting Council for the regulation of the industry and the transformation of 
state broadcasters into truly public broadcasters without any influence from 
government or political parties. Members also agreed that they would need the 
support of the broad interested public for their aims if they were to succeed 
against a government still thinking along old fashioned lines of control. 
 
When the organisation invited the public to a Round Table to discuss the 
principles of a broadcasting reform, the government reacted nervously and 
summoned leading private broadcasters with the obvious aim to regain the upper 
hand: the Round Table was to be cancelled or at least limited to a small select 
group. Government preferred to discuss matters in a Working Group it had set up 
a few months earlier with – as it turned out – token participation from non-
government interests. 
 
Nevertheless, the Round Table with participants from all interested sectors 
(including government) took place as planned in March 2001. Representatives 
from UNEM and a number of other civil society organisations fiercely criticised 
the Telecommunications Act, both its content and the secretive manner in which 
it had been passed, forcing state representatives to defend themselves. Such an 
encounter had never happened before. As a subtext, relationships between state 
authorities and civil society in general were debated, the overwhelming power of 
political parties (“partitocracy”) was attacked, and the way in which different 
interests in a democracy can play themselves out and be accommodated came 
under scrutiny.  
 
Within just three weeks – from the first tentative debates around different options 
for broadcasting legislation up to the Round Table – a process unfolded which is 
a necessary step in every transitional society on its way to democracy: Civil 
society – empowered by professional expertise – became aware of its potential 
strength, and government of its limits.  
 
To maintain momentum and its role as the driving force, UNEM developed a Zero 
Draft Broadcasting Bill which met with immediate general approval from 
international media institutes and legal experts. The Bill was not and was not 
meant to be perfect, many details still remained unsolved, but it was used as an 
advocacy tool and as proof that UNEM meant business. 
 



 27 

While this Bill was being drafted, parliamentary elections took place at the end of 
April 2001. The results had a major impact on future developments. No political 
party won an outright majority, forcing the government to seek broader 
consensus, and thus giving civil society groups a chance to gain more influence. 
Even more importantly, the results proved that neither the pro- nor the anti-
independence forces in Montenegro were going to gain the upper hand in the 
near future, putting the question of statehood on the back burner. Policymakers 
started to prepare themselves for a future within a looser federation with Serbia, 
with the right of member states to legislate on issues such as media 
independently. Thus, the situation became more conducive to rational debate 
and to putting more effort into reforming the political environment.  
 
As a result, UNEM was able to broaden the basis of support for its struggle. The 
Association, at that stage comprising mainly pro-independence broadcasters, 
managed to bring stations with a unitarian stance on board. For the first time, 
entrepeneurs from both sides of the deep political divide united on one specific 
issue of vital importance to all – their professional and business interest. 
 
This newly found unity was demonstrated during a Round Table held at the end 
of May 2001, when representatives from nearly all private broadcasters in the 
Republic, municipal radios, university faculties, human rights groups, 
government, and the international community gathered to discuss UNEM‟s draft 
bill on broadcasting (which had been published earlier in a mass circulation 
paper).  
 
During the debate a new – and useful – line of argument took centre stage: 
“European standards”. Montenegro, like the entire South-East European region, 
sees its long term future within the European community as a member of the 
European Union (EU). As a first step, membership of the Council of Europe was 
to be gained. This council had issued ministerial recommendations on 
independent bodies to regulate broadcasting in December 2000, a timely and 
handy yardstick for the reform process in Montenegro. 
 
The recommendations include, among other things, the setting up of “specially 
appointed independent regulatory authorities for the broadcasting sector” whose 
members “may not receive any mandate or take any instructions from any person 
or body”, and are “protected against any interference, in particular by political 
forces or economic interests”. (Ironically, there is hardly any country in Europe 
which really fulfills these criteria at present. Nevertheless, in Montenegro they 
were used to good effect by UNEM to make their points.) 
 
The Round Table agreed on the need for an independent regulator, a public and 
transparent licencing procedure, and the transformation of the state broadcaster. 
Government, however, still tried to mount a rearguard defence. It insisted, among 
many other things,  on the Telecommunications Agency being in charge of 
licencing, and on political party representation in the supervising council for the 



 28 

public broadcaster. As a sign of good will, it  later described UNEM‟s draft as “a 
basis” for further work. Government promised to present a draft of its own soon.  
 
Months later, the UNEM draft was still the only one on the table. It was time then 
to broaden the debate beyond the borders of the Republic and to include 
neighbours from the region in a similar situation to exchange experiences and 
learn from them, as well as to further raise the government of Montenegro‟s 
awareness of democratic broadcasting principles. With this aim in mind, UNEM 
initiated a Conference on Broadcasting in South East Europe, held in October 
2001 in the coastal town of  Budva with some 70 participants from all over the 
region, broadly representative in geographical and institutional terms. Delegates 
from the Council of Europe, the lobby group Article 19, and a number of 
international organisations based in Montenegro also attended.  
 
The meeting agreed on a Budva Declaration on Broadcasting in South-East 
Europe which – in its first sentence – demanded that the states in the region “put 
in place an open, democratic process to reform broadcasting, with the full 
participation of civil society”. On the pivotal points under debate in Montenegro, 
the Declaration was equally clear. It used and built on the Council of Europe 
recommendations by requiring that not only the broadcasting regulator, but also 
the supervisory bodies of the public broadcaster and the signal distributor “be 
protected against interference, particularly by government, or of a political or 
economic nature”.  
 
The development of the declaration over two days of intensive debate was an 
educational experience for all involved. All major radio and television stations, 
both privately and state owned, UNEM- and non-UNEM members alike were 
represented, took an active part and became aware of the importance of lobbying 
for their own interests. There was also a change of attitude on the side of 
government. Confronted with the professional solidarity of broadcasters from all 
over South-East Europe for the first time, its representatives cooperated fully and 
constructively and, at the end of the conference,  endorsed the declaration. The 
Working Group on Media Legislation was revived, now as a body of 
representatives of all stakeholders on an equal footing, and adopted the Budva 
Declaration as the basis for broadcasting legislation in Montenegro.  
 
Government finally presented a model which follows the principles contained in 
that declaration and espoused from the start by UNEM: Public broadcasting 
services will be supervised by civil society and not by government and/or political 
parties. The supervisory council of the national broadcaster will have members 
nominated by civil society groups or clusters of NGOs working in the same fields. 
Parliament will only ratify these nominations with no right to change or add 
names. A comprehensive list of groups of people who do not qualify for 
membership of the council expressly names office bearers with the state and 
political parties. After their appointment, no one – including the nominating 
groups – has the right to influence council members.   



 29 

 
The broadcasting regulator will  be governed by a council appointed in a similar 
manner. The Broadcasting Agency can develop a frequency allocation plan 
independently from the Telecommunications Agency, and will grant licences and 
frequencies as a one-stop shop – supervised by the council.  
 
While the cooperative work on fleshing out the new broadcasting legislation was 
going on, government opened a new front by presenting a draft Media Law to 
replace the 1998 Public Information Law. The draft attempted to regulate every 
single aspect of media activities in the Republic – including state registration of 
media and journalists, stringent provisions on professional journalistic standards, 
and a statutory Media Council to supervise the performance of the media.  
 
At first, this did not meet much resistance. Quite a number of journalists and 
other civil society groups accepted the need for the state to play a powerful role 
in regulating the media in view of the at times unprofessional performance of 
mainly the print media, in particular during election campaigns. Rumours were 
published unchecked, personalities attacked without any factual base – the 
yardstick for news too often being not newsworthiness but political expediency.    
 
A comprehensive set of comments from an international perspective, 
commissioned by UNEM, had one clear message: the draft was unacceptable by 
democratic standards.  An assessment by the Council of Europe, sought by 
government, came to the same conclusion. 
 
In December 2001, UNEM organised another Round Table, this time on self-
regulation of the media. The aim was to raise awareness amongst the media 
fraternity that it should be up to the profession itself to regulate its own matters, 
professional standards in particular. The outcome was inconclusive, participants 
were not sure about the way forward: on the one hand there was a healthy 
distrust of the state regulating professional standards, on the other hand there 
were equally strong doubts about whether the profession would be able to 
„police‟ itself.  
 
Eventually a deal was struck: The state agreed to refrain from dealing with ethical 
issues in the legislation (apart from clauses on hate speech and protection of 
minors), provided that the media themselves develop self regulatory structures 
and procedures to promote professional standards. During January 2002, the six 
media and journalists‟ associations in Montenegro agreed on a set of principles 
for a code of ethics and started debate on a structure for self regulation. The 
state reciprocated by dropping the controversial clauses in the draft Media Law.  
 
The following months saw the fine-tuning of the set of laws to reform the media. 
Drafts were commented upon, rewritten, reviewed again and again amended, all 
regularly published on a special website giving the public a chance for 
continuous comment. As a result of this intensive and time-consuming work, a 



 30 

new sense of understanding and common purpose grew between all sides at the 
negotiation table. By the end of May 2002, the work was done and the final 
blessing for the media reform package from the Council of Europe achieved.   
 
With the drafting process in its last stages, UNEM and the government‟s 
Secretariat of Information started a campaign to raise public (and politicians‟) 
awareness of the need for media reform with the slogan: “Media Reform in 
Montenegro – the precondition for free citizens”. This slogan was later changed 
to a less educational: “One, two, three – Media Reform”.  
 
In June 2002, government tabled the drafts in parliament – where the power 
balance had changed just a few weeks earlier. The ruling coalition had lost its 
majority with the break-away of one of its partners, and parliamentary elections 
were called for later in the year. The opposition – now with the majority of seats 
in parliament – used the old laws and made sure that a person of their choice 
was made editor-in-chief of the state broadcaster. With this key position in their 
hands, they had no pressing interest in passing the new media legislation. During 
August and September, the media reform bills featured on the agenda of 
parliament nine times – only to be postponed on each and every occasion. 
 
Pressure from civil society mounted again, in particular from the media fraternity, 
spearheaded by UNEM. It now turned out that, thanks to the transparent process 
with sometimes seemingly endless and tiring Round Tables, the new legislation 
had really become „owned‟ by civil society. Citizens identified with it and fought 
for it. Independent radio and television stations organised „blackouts‟ by not 
broadcasting for certain periods of the day. The controversy made headlines 
every week, commentators urged lawmakers to fulfill their duty, discussions took 
place on all radio and TV stations. The „summer war‟ turned out to be the best 
possible public awareness campaign to highlight the relevance of the reforms. 
 
In mid-September, a compromise of sorts was found: the bills were passed with 
the proviso that implementation should begin in May 2003 only. Obviously, the 
opposition hoped to win the upcoming elections which would enable it to change 
the laws as it saw fit – meanwhile continuing to use the power of the media as 
the ruling party had done before. The minority ruling party, on the other hand, 
promised to implement the reform – in the case of an election victory. In the 
event, it did indeed form the new government, and had to keep its promise.  
 
The passing of progressive legislation, however, could not be the end of the 
matter. The new dispensation goes to the very core of monopoly constellations 
and vested interests that developed during the communist and post-communist 
era. There are bound to be attempts at undermining it or lessening its impact 
once the full meaning and practical implications of the new relationship between 
the media and the powers that be have become apparent to all.  
 



 31 

For this reason, it was decided not to leave the process of implementation in 
government‟s hands alone,  but to create a Joint Initiative with representatives of 
the state and civil society (formed even before the final passing of the reform 
bills) and spearheaded by a Working Group with two UNEM and two government 
representatives. An Action Plan for the Implementation of the Media Reform was 
drawn up and presented to the international community for possible funding.  
 
By now, the process of constituting supervisory bodies for both the (former) state 
broadcaster RTCG and the Broadcasting Agency according to the new legislation 
is complete. Both bodies are in the process of organising themselves – adopting 
statutes, appointing directors and other staff, developing policies and regulations.  
 
Work at grassroots level has also begun. From February to May 2003, the Joint 
Initiative visited all municipalities in the Republic to discuss the necessary 
reforms within radio and TV stations as well as other media operated so far by 
local authorities, and which have to be brought under public control. Again, 
Round Tables were the preferred modus operandi: all stakeholders discussed 
the way forward together, mostly late into the night, with lively public interest.  
 
Crucial acid tests still lie ahead. The national broadcaster has to be restructured 
in order to be able to fulfill its public mandate and to become self-sustainable. 
This will entail not just organisational change in a huge, overstaffed institution, 
but, perhaps more importantly, change in mindsets, in attitudes, in ethos. The 
Broadcasting Agency will soon have to decide on the renewal of existing and the 
issuing of new licences for broadcasting services – and there are many 
businesses hoping to enter the market with only a limited number of frequencies 
available.  
 
More legislative work is also under way, as demanded by the Media Law. Special 
legislation will enable citizens to gain access to information held by the state, and 
an anti-trust law will seek to ensure appropriate competition in the media market 
of Montenegro. The era of Round Tables in Montenegro is not over yet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 32 

4. Lessons learnt 
 
 
The above case studies offer quite a number of lessons that could be useful for 
other countries and societies about to embark on the process of transition from 
authoritarian rule to democracy.  
 
1. 
 
The major lesson is perhaps the most obvious: „top down‟ approaches - by 
whoever and however well meant - do not work.  
 
Any strong-arm tactics subvert the ultimate goal of creating a democratic society. 
The approach of imposing a legal structure to regulate media and expecting it in 
time  to be supported by the community and thus gain legitimacy is bound to fail. 
 
„Top down‟ strategies do not help to facilitate the development of local media that 
will be able to maintain themselves in the long run, independently of the 
international community or donor funding, and that will contribute to the creation 
of a vibrant civil society. 
 
It is certainly correct that in post-conflict situations the media should be peace-
oriented. Such an orientation, however, cannot be forced upon them or spoon fed 
– it must arise out of conviction (which is not to say that incitement to renewed 
violent conflict should be tolerated). Where international (governmental) 
organisations engage in „peace broadcasting‟ to overcome ethnic or political 
divisions, for example, they often end up producing or encouraging bland or 
overly educational material largely unrelated to the reality experienced by people 
on the ground, and which will be perceived and dismissed as „propaganda‟.  
 
All too often, major international organisations have also been known to fall out 
amongst themselves along ideological lines, waste time and hamper progress 
towards media reforms.  
 
2.  
 
A media reform process which is to be credible and accepted by society must be 
driven by society itself.  
 
Where there are no non-governmental organisations in place, the help of the 
international community should begin with assistance to emerging groups in 
order to strengthen and empower them to start the reform process. If there is not 
enough time for such an approach, the international community must involve 
local representatives in a meaningful way in all interim bodies being set up.  If 
these are perceived as token representatives only, it will be difficult to achieve 



 33 

participation from local communities, and decisions by these bodies will be met 
with resistance.  
 
The media reform process, driven by civil society, should be spearheaded by 
media associations themselves. They have the most vital interest in its success 
and the clearest insight into the deficiencies and dangers of the existing 
dispensation. Their vested interests – being able to work freely to deliver the best 
possible product – mostly coincide with the interests of society at large. Both are 
pitted in equal measure against the interest of the authorities to retain control 
over the media and the free flow of information.   
 
3. 
 
In order to engage civil society at large and its organisations, the reform process 
should be accompanied by continuous public awareness campaigns. These 
could comprise advertisements in newspapers, radio and television as well as 
leaflets to explain the goals of the media reform, public meetings (Round Tables), 
debates in radio and television, demonstrations. To add pressure on 
governments and to increase the public interest, blackout periods in existing 
broadcasting operations or blank pages in newspapers could be considered.  
 
4.  
 
A Campaign for Media Reforms must be based on a coalition of broad cultural 
and political interests: media organisations, trade unions of journalists, writers 
and printers, other national trade unions, law associations, religious groups and, 
where applicable, political parties.   
 
The Campaign should acknowledge that strategic partnerships with those 
engaged in the political decision making processes (political parties, parliament) 
are needed to succeed. It should seek to lobby and impact on such partner(s). As 
a partner might be tempted to turn the tables and gain undue influence on the 
Campaign, the coalition backing it must be as broad as possible to ensure that 
the voice of any partner is just one among many.  
 
5. 
 
Reform processes are most likely to get off the ground when the balance of 
power is shifting. Where ruling political parties feel safe (and even though they 
may have indicated their preparedness for media reform before they gained 
power) they will hardly be willing to voluntarily let go of their influence over 
broadcasting and state print media. Where power hangs in the balance (with no 
party having a clear majority), government will be forced to seek broader 
consensus. If a ruling party expects to lose power through elections and be about 
to become the future opposition, its interests will for once coincide with those of 
the aspirant new rulers: a level playing field during the campaign, and fair and 



 34 

balanced news and current affairs coverage by the media and especially the 
national broadcaster.  
 
Such a window of opportunity should be used for thorough media reforms. After 
an election when powers are confirmed or newly assigned, that window may 
close all too quickly. 
 
6. 
 
In formulating the goals and objectives of necessary media reforms, the 
Campaign should refer to international conventions and declarations. Such 
documents are for example the Banjul Declaration of Principles on Freedom of 
Expression in Africa (2002), the Windhoek Declaration on Independent Press 
(1991) and the African Charter on Broadcasting (2001).  
 
Of particular importance for the SADC region are the SADC Protocol on Culture, 
Information and Sport as well as the SADC Declaration on Information and 
Communications Technology, both adopted in 2001 by heads of member states 
and to date ratified by parliaments in a number of countries. The Protocol, e.g., 
obliges member states “to create a political and economic environment 
conducive to the growth of pluralistic media”, and commits them to the 
“promotion, establishment and growth of independent media, as well as free flow 
of information” and to “take necessary measures to ensure the freedom and 
independence of the media". "Media independence" is defined as "editorial 
independence, whereby editorial Policy and decisions are made by the media 
without interference".  
 
7. 
 
Given the impact and pervasiveness of the electronic media, the reform of state 
controlled broadcasting is a high priority in the transition process. As soon as this 
topic is included in the agenda it will be difficult or even impossible for one side to 
take unilateral steps. 
 
Basic legislation for the transformation of state controlled broadcasters into truly 
public broadcasters should be in place before elections even if this means a 
delay of voting dates. 
 
A minimum requirement is that before any election the national broadcaster be 
put under the supervision of an non-partisan independent board which will shield 
the broadcaster against any undue influence from outside.  
 
8. 
 
A democratic broadcasting dispensation will include opening up the airwaves to 
new players by placing broadcasting as a whole under the authority of an 



 35 

independent regulatory body. As it may not be possible to set up such an 
authority before elections take place, its establishment must be guaranteed 
through an amendment to the constitution or in a new basic law.  
 
9. 
 
The playing field for free and fair elections is not level as long as other media - 
news agencies and newspapers – continue to be controlled by government or the 
ruling party. The Campaign should demand that they be put under the 
supervision of an independent media commission.  
 
10. 
 
The Campaign should insist that all media related laws on the statute books be 
reviewed and those with the most negative impact on freedom of the media be 
deleted as a priority. For the purpose of a thorough review of such laws, a Media 
Task Force should be established to prepare new or amended legislation.  
 
 
11. 
   
The Campaign should aim to get an undertaking from all parties involved in the 
transitional process that access to information legislation will be developed and 
implemented immediately after the elections. This undertaking could take the 
form of an act or be part of general transformation legislation which obliges 
parliament to pass such legislation within a stipulated period after elections.  
 
12.  
 
The Campaign should aim at getting an understanding from political parties that 
in the new, democratic dispensation there will be no need and no place for any 
kind of state authority in charge of media.  
 
13. 
 
To achieve the above goals, the Campaign should start working even before an 
official transition process gets off the ground. It should always be a step ahead of 
other forces in the country and the first to draw up an elaborate media policy and 
drafts for appropriate legislation. These must be developed in an open and 
transparent process with public debate and involvement at all stages to make 
sure that the result will be „owned‟ by civil society. 
 
14. 
 
The Campaign must make sure that its work is as professional as possible. A 
small Steering Committee should decide on broad policies, and an even smaller 



 36 

core group including legal experts be set up to develop draft policies and 
legislation and negotiate with the strategic partner(s) and others. Continuous 
support from international media and strategy consultants should be sought to 
complement domestic expertise with international experience and standards. The 
fresh look that outside observers will bring may also help to untie knots when 
deliberations become bogged down in too much detail and those involved cannot 
see the wood for the trees anymore.  
 
At some stage, an international/regional conference on issues under discussion 
can be a useful means to exchange experiences and gain international attention. 
 
 
15. 
 
Where special commissions are set up to investigate human rights violations 
committed under the old regime, the performance of the media should be 
included in their terms of reference. More often than not, broadcast and print 
media were used to sustain and prolong authoritarian rule, and were thus part of 
the root causes for such violations. Civil society must make sure that any 
recommendations made by such commissions to avoid a repetition of past 
mistakes are considered seriously and implemented.      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 37 

5. Basic regulatory requirements for a transitional phase 
 
 
A transitional phase leading from authoritarian rule and/or a conflict situation to a 
democratic dispensation and stability, usually includes negotiations between 
various political players. For these to succeed, there must be a level playing field. 
The political force in power with its total or substantial control over the media 
must not be allowed to continue to enjoy an undue advantage over the other 
side.  
 
The ultimate goal of negotiations being the creation of a democratic state and an 
open society, the process itself should be as democratic and open as possible. 
 
Negotiations are meant to culminate in the holding of democratic elections. Such 
elections must be free and fair. 
 
Only a free media can provide a level playing field, a democratic and open forum 
for debate, and contribute to free and fair elections.  From the outset, the political 
force in power must give up its control over state-owned or state-controlled 
media. 
 
The following basic regulatory requirements need to be met to achieve these 
objectives: 
 
 
1.  
 
The state controlled broadcasting corporation must be transformed into a truly 
public broadcaster, controlled by and accountable to the public at large. Party-
political agreements on equal air time on radio/TV, balanced news and/or 
monitoring procedures alone will not achieve the goal of non-partisan 
broadcasting. Other programming could still be used in a multitude of ways to 
provide one-sided information. 
 
For this reason, concrete steps to be taken towards the transformation of the 
state broadcaster need to be part of the early phases of negotiations. These will 
include the establishment of an independent board to supervise the activities of 
the broadcaster and, at the same time, shield it from undue outside influence.  
 
Ideally, an independent panel (e.g. judges, magistrates, lawyers) should appoint 
members of such a board in a process which must be transparent throughout: 
with an invitation for nominations or applications of candidates in advertisements, 
publication of a shortlist drawn up by the panel, publication of shortlisted names 
and a call on the public to comment, as well as public hearings.  
 



 38 

An alternative approach is to ask civil society organisations and/or clusters of 
NGOs to nominate members of the board, e.g. universities, media institutes, 
chambers of commerce and other employers‟ associations, trade unions, cultural 
institutions, associations of journalists, NGOs working in the fields of human 
rights, sports, tourism, ecology, children, youth and family rights, education, 
health and social care, or the promotion of rights of minority groups. 
 
Whichever option is chosen, the state authority which needs to officially sanction 
the appointments must only ratify the names forwarded by the selection panel or 
institutions, without having the right to change or reject them.  
 
The first task of the independent board will be to develop editorial and 
programming policies, including rules for election coverage, which will give 
journalists and producers editorial independence and oblige them at the same 
time to report in a balanced and fair manner.  
 
If and where necessary, top management posts need to be filled in the interim by 
people with no political baggage. The same goes for journalists, producers and 
presenters with a highly partisan party political profile.  
 
If it is not possible to pass a Public Broadcasting Act before elections, negotiators 
must at least agree on some basic principles. These will include the mandate of 
the Public Broadcaster (PB), the composition and method of appointment of an 
independent board representative of society at large (excluding office bearers 
with the state and political parties), a list of rights and duties of the board, the 
obligations of the PB in regard to basic professional standards (e.g. balanced 
and impartial news and current affairs coverage), the funding of the PB in a way 
that does not restrict its independence.  
 
It should be agreed that such an Act will be passed by parliament according to 
the consensus achieved at the negotiation table regardless of the balance of 
power in the new legislature. 
 
2. 
 
State-owned and/or controlled print media and news services must be put under 
a supervisory mechanism which ensures non-partisan editing. For this purpose, 
an independent media commission should be established along the lines of the 
PB board. Agreement must be reached that this commission will later be in 
charge of privatising these publications under an appropriate act.  
 
3. 
 
Where there is a state authority in place in charge of information, media policies, 
broadcasting and the control of print media and news services (a ministry, the 
office of a state secretary in the Presidency or the like), this should be abolished. 



 39 

With its task taken over by independent bodies, such an authority is no longer 
necessary. Government (including any form of transitional government)  should 
restrict itself to a public relations department which will disseminate information 
on its activities to the media. Such information must not be of a party political 
nature.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 40 

6. Consolidation of reforms after elections 
 
 
To keep up  the momentum of reforms after elections, those pieces of legislation 
that were not finalised during the transitional period should be brought before 
parliament immediately.  
 
Implementation of acts passed should start without delay. Civil society must be 
prepared for opposition to the reforms. Attempts to derail them will not just fade 
away with time but perhaps even increase once the full meaning and practical 
implications of the new relationship between the media and the powers that be 
have become apparent to all.  
 
For this reason, the process of implementation should not be left in the hands of 
government alone. A joint initiative with representatives of the state and civil 
society should be set up to drive and oversee it, or – if there is not enough 
mutual trust – the Campaign itself should now take on the role of watchdog over 
the process. In any case, an action plan for the implementation of the media 
reform needs to be drawn up. 
 
Major activities during the phase after elections will include 
 

 the passing of an independent broadcasting regulatory act,  the 
establishment of the board and authority, training for board members, 
drafting of policies, regulations and frequency plan; 

 

 the passing and implementation of a transformation of state-controlled 
print media and news services act which should include the option of 
companies run by journalists themselves; 

 

 the passing of access to information legislation and subsequent 
implementation; 

 

 a thorough review and, where necessary, amendments to legislation 
which has  a negative impact on the media;  

 

 implementation of the new public broadcasting act with the necessary 
training for board members, restructuring of the broadcaster and training 
of remaining/new staff. 

 
 
 
 
 
 
 



 41 

7. Yardsticks for a democratic media policy 
 
 
The following will provide some broad pointers to indicate the scope of work lying 
ahead in respect of the underlying principles of a democratic media reform. 
 
 
1. 
 
Some democratic constitutions only provide for a general guarantee of freedom 
of expression, without making express mention of the freedom of the media. This 
can lend itself to restrictive interpretation to the detriment of media freedom and 
lead to potential conflict. The right to freedom of expression and freedom of the 
media should not extend to propaganda for war, incitement of violence or 
advocacy of hatred which could cause harm. 
 
The general right of access to information held by the state, as well as the 
provision for an independent broadcasting regulatory authority should be part of 
the constitution itself, rather than be left to individual legislation.  
 
2. 
 
“Public bodies hold information not for themselves but as custodians of the public 
good and everyone has a right to access this information”, says the Banjul 
Declaration of 2002. Freedom of information legislation should: 
  

 acknowledge that every public authority is responsible to the citizens who 
have a right to participate in the processes by which these authorities take 
action on their behalf or in their name; 

 

 recognise that information in the control of public authorities is a valuable 
public resource, and that public access to such information promotes 
greater transparency and accountability of those authorities and is thus 
essential to the democratic process; 

 

 establish that every person has a right to access this information to the 
greatest extent possible consistent with the public interest, and that public 
authorities have a corresponding obligation to disclose information; and 

 

 enable every person to request the amendment of, and to comment on, 
his or her personal information in the control of a public authority. 

 
3. 
 
The state has no role to play in the control of the media, be they broadcast or 
print. These are either privately or publicly controlled. State controlled 



 42 

broadcasting needs to be transformed into a public broadcasting service. State 
controlled print media need to be privatised or otherwise transformed. 
 
The state does, however, have a role to play in facilitating an environment 
favourable for the development of a pluralistic media landscape. It needs to be 
safeguarded that in doing so, the state does not overstep its mark. 
 
4. 
 
There is a need for legislation to protect competition in the media market and to 
regulate media concentration with the aim to promote media pluralism. 
 
5. 
 
A Media Act should restrict itself to basic provisions such as the guarantee of 
freedom of the media, an assurance that no measures which adversely affect 
freedom of the media will be allowed, the requirement to publish an imprint, the 
right to reply, and the clear distinction between editorial and advertising content. 
It should also spell out the principle that culpability for criminal offences 
perpetrated by means of published material will be determined by the provisions 
of general criminal law (journalists are to be treated like any other citizen).  
 
6. 
 
Matters of professional standards and journalistic ethics should be regulated by 
the media themselves through a code of professional standards and a procedure 
to promote such standards. Such codes and procedures should be firmly 
established and scrupulously observed, so as not to invite „benevolent‟ 
interference from the state on behalf of aggrieved citizens. 
 
7.  
 
A new, democratic broadcasting policy should be the result of a broad public 
debate. These are some of the goals and objectives of such a policy as currently 
discussed in Botswana:  
 
Goal A: Develop a diverse broadcasting system which serves the needs of the 
public‟s diverse shades of opinions, beliefs, views, interests and tastes, 
regardless of their social or geographical status. 
 
To achieve this: 

- Establish a variety of broadcasting services regulated by an independent 
body.   

 
- Foster diversity in broadcasting and media in general by introducing 

regulations on cross-media ownership and control.  



 43 

 
- Advance universal access to broadcasting services by establishing an 

effective signal distribution system, taking into consideration new 
information technologies. 

 
Goal B: Develop a diverse broadcasting system which promotes freedom of 
expression and public participation in the decision making process.   
 
To achieve this: 

- Create a public broadcasting service that is accountable to the public. 
- Encourage the establishment of private broadcasting services which 

contribute to a diverse and pluralistic broadcasting landscape.  
- Promote community broadcasting services which are operated for and by 

communities on a non profit base. 
 
Goal C: Develop a diverse broadcasting system which reflects, safeguards, 
enriches and strengthens the identity, culture and character of the nation. 
 
To achieve this: 

- Promote a high degree of locally originated content in programming and 
thus allow for the widest possible range of national expression, with regard 
not only to the quantity of local content, but also to its quality. 

- Encourage broadcasting services to use languages which serve the needs 
of their audiences and thus give an equal chance to all to participate in the 
national discourse.  

- Ensure that all sectors of broadcasting fulfill their responsibilities guided by 
high professional standards agreed upon in a common code of ethics and 
to encourage self-regulation in the broadcasting industry. 

 
Goal D: Develop a diverse broadcasting system which contributes to the growth 
of the economy in general and the communication industry in particular while 
enhancing citizen empowerment. 
 
To achieve this: 

- Strengthen the economic viability of all sectors of broadcasting by 
ensuring fair competition. 

- Empower citizens by regulating ownership. 
- Contribute to job creation and human resource development in the 

broadcasting and related industries, as well as to innovation in technology.  
 
 
 
 
 
 
 



 44 

8. A final remark 
 
Do not expect the task of establishing a democratic media dispensation ever to 
be complete. Like democracy itself, it is work in progress. As such, it needs 
constant vigilance and constant defending. Be prepared to do that whenever the 
need arises and to keep civil society on your side.  
 
It is in the nature of those in power anywhere in the world to seek ways of 
guarding against uncomfortable professional curiosity of the media.  It is up to the 
citizens not to allow them to get away with it, because they have the right to 
know.  
 
 
 
 

Comments are welcome under bussiek@iafrica.com 

   

 

 

 

 

 

 

 


