
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2010 
 

Draft Report—Embargoed for April 29, 2010 
 
 
 
Namibia 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 9 
Political Environment: 13 
Economic Environment: 12 
Total Score: 34 
 
Survey Edition 2005 2006 2007 2008 2009 
Total Score, Status 29,F 30,F 30,F 30,F 30,F 
 
Status change explanation: Namibia declined from Free to Partly Free to reflect increased 
negative rhetoric towards the press and biased coverage in favor of the ruling party surrounding 
the elections. 
 
• In 2009, press freedom in Namibia worsened as a result of growing government influence 

and pressure on the media. The ruling SWAPO party and government officials displayed 
increased intolerance of media criticism, with adverse consequences for press freedom, 
including the cancellation and subsequent restriction on popular call-in radio shows.  In 
addition, coverage of November’s presidential and national elections on the national 
broadcaster was heavily biased toward the ruling party.  

• The Namibian constitution guarantees freedom of speech and of the press, and the 
government generally respects these rights in practice. However, government pressure has 
led to some self-censorship.  

• Through the Communication Act of 2009, the Communication Regulatory Authority of 
Namibia (CRAN) was established as a regulatory body for the communications sector, 
though the manner in which CRAN would regulate the media has not been specified. CRAN 
is tasked with “setting up a licensing framework for both telecommunications and 
broadcasting, determining interconnection tariffs, allocating radio and telecommunication 
frequencies, promoting competition in the telecommunications industry, and establishing 
telecommunications data interception centers,” according to the US Department of State.  



• On a positive note, in August, the Editor’s Forum of Namibia created a media ombudsman 
position headed by Clement Daniels, a human rights lawyer. The ombudsman is to receive 
and settle complaints made by the public against the media.   

• After leading members of the ruling party called for the censoring of chat and call-in radio 
programs on the national broadcaster (Namibian Broadcast Corporation, or NBC) due to 
alleged insults against current President Hifikepunye Pohamba and former president Sam 
Nujoma, NBC banned all the shows in March 2009.  The shows were replaced by those with 
a far more restrictive format, limited to one-hour of airtime a day and featuring stricter pre-
air screening of listener phone calls.  The government continued to monitor the new program 
throughout the year.  

• Similarly, SWAPO leaders urged the independent daily The Namibian to stop printing reader 
text messages that allegedly insulted party leaders. In October, Justice Minister Pendukeni 
Iivula-Ithana publicly labeled the paper’s Namibian editor, Gwen Lister, “a big snake.” 
According to the Media Institute of Southern Africa (MISA), the minister warned that Lister 
would be held responsible for the wrongdoings of her white ancestors were she not more 
careful about the paper’s reporting on SWAPO leaders. Since 2001, the government has 
banned ministries and departments from advertising in the paper or purchasing it with state 
funds.  

• In July 2009, the National Assembly adopted a controversial Information and 
Communication Bill; the bill must still undergo review by the National Council before 
becoming law. The bill allows for the interception of e-mails, short messaging services 
(SMS), Internet banking transactions, and telephone calls. Opposition parties and press 
freedom advocates argued that the bill did not include adequate oversight mechanisms to 
prevent abuse by government officials. The government countered that such mechanisms 
were included and that no “right” to interception was granted.  

• There are currently four daily national newspapers, three of which are independent, and four 
weekly independent newspapers. There are at least 12 private radio stations, 2 community 
radio stations, and 1 private television station, One Africa TV. The SWAPO party owns 51% 
of Namibia’s only satellite television provider.  

• In November 2009—ahead of presidential and national elections at the end of the month—
the NBC cancelled its policy of allocating free airtime to political parties for election 
broadcasts (40 percent of the airtime had been allocated equally between contestant parties, 
with the other 60 percent allocated according to previous vote share).  The airtime policy was 
cancelled after two opposition parties appealed for an equal airtime allocation before the 
High Court. Opposition parties and press freedom organizations accused the NBC of heavily 
pro-SWAPO coverage during the election campaign.   

• A little over 5% of Namibians have access to internet. Though there are no official 
restrictions to accessing the internet, a bill passed in September allows intelligence services 
to monitor both emails and internet usage.  
 


	FREEDOM OF THE PRESS 2010

