
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2010 
 

Draft Report—Embargoed for April 29, 2010 
 
 
South Africa 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 9 
Political Environment: 13 
Economic Environment: 10 
Total Score: 32 
 

Survey Edition 2005 2006 2007 2008 2009 
Total Score, Status 26,F 27,F 28,F 28,F 30,F 

 
Status change explanation: South Africa declined from Free to Partly Free to reflect the threat 
posed by media-hostile rhetoric on the part of top government officials, as well as official 
encroachments on the editorial independence of the South African Broadcasting Corporation, 
which dominates the national broadcast landscape. An additional worrying factor in 2009 was 
the passage of the Film and Publications Act, which legitimizes some forms of pre-publication 
censorship and creates a legal dichotomy between government-recognized publications and 
others. 
 
Freedom of expression and the press is protected in the constitution and generally respected, and 
South Africa has vibrant press freedom advocacy and journalists’ organizations. Nevertheless, 
several apartheid-era laws that remain in effect—as well as a 2004 Law on Antiterrorism—
permit authorities to restrict the publication of information about the police, national defense 
forces, prisons, and mental institutions, and to compel journalists to reveal sources. In September 
2009, the controversial Film and Publications Amendment Bill was signed into law. Introduced 
by the Home Affairs ministry to protect against child pornography and hate speech, the bill was 
widely criticized by press freedom advocates as opening the door to pre-publication censorship. 
The Bill requires any publisher not recognized by the Press Ombudsman--or any person who 
wishes to distribute, broadcast, or exhibit a film or game--to submit a wide range of potentially 
pornographic or violence-inciting materials to a government board for approval, and allows for 
the banning of such materials. In February, then-President Kgalema Motlanthe refused to sign a 
version of the Broadcasting Amendment Bill because of a clause allowing parliament to fire an 



SABC board member or dismiss the entire board; an amended bill (pending at year’s end) 
requires ‘proper inquiry by parliament’ before such dismissals.  

Members of government and other political figures continued to display sensitivity to 
media criticism in 2009. There has been an increase in the use of interdictions and gag orders by 
both governmental and non-state actors in recent years. Since 2005, the independent weekly and 
online daily Mail & Guardian has received at least three government gag orders to stop reporting 
on corruption scandals. In December 2008, Jacob Zuma, president of the ruling African National 
Congress (ANC) party, launched a US$700,000 defamation lawsuit against cartoonist Jonathan 
Shapiro (known as Zapiro) for a September cartoon in the Sunday Times; the suit also targets the 
Sunday Times itself and Johncom, the newspaper’s holding company. Journalists are 
occasionally harassed and assaulted.  

A number of private newspapers and magazines—including the Mail & Guardian, the 
Cape Times, and the Sunday Times—are sharply critical of the government, political parties, and 
other societal actors. The US Department of State notes that 46.4% of South Africans have 
access to print media.  Though a variety of publications exist, their content tends to lack diversity 
as a result of the concentration of ownership among large media groups. The state-owned South 
African Broadcasting Corporation (SABC) dominates broadcast media. While officially 
editorially independent, the SABC has come under fire for displaying a pro-ANC bias, for 
reflecting internal ANC rifts in management struggles, and for practicing self-censorship. In 
April, the SABC axed a scheduled program on political satire in the country, inspired by the 
“Zapiro” controversy. After the Mail & Guardian broadcast a leaked copy of the program on its 
website, the SABC accused the paper of theft. In October, SABC internal auditors investigating 
the leak searched the offices of the SABC investigative reporting unit Special Assignment and 
subjected staff to lie-detector tests. In a separate vein, the entire SABC board was dissolved by 
parliament in 2009 amid a R839 million loss for the 2008/09 financial year and wide-ranging 
reports of fiscal mismanagement. In December, a new 12-member board—headed by former 
minister of arts, culture, science and technology Ben Nugubane—was appointed (in consultation 
with opposition parties). 

For primarily socioeconomic reasons, most South Africans receive the news via radio 
outlets, the majority of which are controlled by the SABC. While ICASA is involved in efforts to 
expand the number and broadcasting range of community radio stations, the process is slowed by 
lack of bandwidth and bureaucratic delays. While the SABC’s three stations claim most of the 
television market, the country’s two commercial television stations, e.tv and M-Net, are reaching 
growing proportions of the population. According to governance watchdog Global Integrity, the 
government has threatened to withdraw advertising from newspapers that report on corruption 
and other scandals. Internet access is unrestricted and increasing rapidly, with approximately 10 
percent of the population enjoying regular access during the year. However, access costs remain 
prohibitive for many South Africans. 
 
 


	FREEDOM OF THE PRESS 2010

