
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2010 
 

Draft Report 
 
 
Zambia 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 19 
Political Environment: 25 
Economic Environment: 20 
Total Score: 64 
 
Survey Edition 2005 2006 2007 2008 2009 
Total Score, Status 65,NF 64,NF 64,NF 64,NF 65,NF 

 
• The local independent media in Zambia continued to face harassment and physical 

intimidation in 2009. The Zambian President Rupiah Banda promised to stop the 
ongoing violence against journalists after the Media Institute of Southern Africa 
(MISA) called for his intervention. 

• Freedom of speech is guaranteed in the constitution, but the relevant language can be 
broadly interpreted.  The new draft constitution currently under debate explicitly 
guarantees freedom of expression.  

• On 28 January 2009, the Ndola High Court banned The Post, the leading independent 
newspaper, from covering former president Fredrick Chiluba’s case currently before 
the Magistrate court because they allegedly published a “highly prejudicial” article 
about the case. 

• In July, an obscenity case was brought against The Post newspaper editor Chansa 
Kabwela after she sent photos of a woman giving birth in the street due to a 
healthcare workers strike to Zambia’s vice president, health minister and other 
officials to highlight an ongoing health sector crisis. Later in October, Fred 
M’membe, editor in chief of The Post newspaper, appeared before a magistrate to 
answer a contempt charge after he published an editorial by a U.S.-based professor 
that criticized the case.  The obscenity case was later thrown out, but M’membe’s trial 
began in December and continued at year’s end. 

• Physical harassment of Zambian journalists occurs regularly. In February, 11 
plainclothes police officers beat up and pepper sprayed The Post photojournalist Abel 
Mambwe and detained him together with reporter Mutuna Chanda after he took a 



photograph of them assaulting a “pirate” taxi driver. Later the same month, supporters 
of the ruling Movement for Multiparty Democracy (MMD) beat up The Post 
photojournalist Thomas Nsama because they “had had enough” of the newspaper 
reporting on their president. 

• In addition to the Zambia Daily Mail, the government controls the Times of Zambia, 
both of which are widely circulated. Content is reviewed prior to publication and 
many journalists practice self-censorship. Several private newspapers operate freely, 
though officials use legal means to suppress criticism of the government.  

• A number of private radio and television stations broadcast alongside state-owned 
stations, and international outlets are not restricted. The local private stations carry 
little political coverage, as the government uses the libel and security laws to 
discourage it. The government-owned Zambian National Broadcast Corporation 
(ZNBC) is the primary outlet that covers local issues.  

• The government does not restrict internet access, though only 5.9 percent of the 
population used the medium in 2009. At least one foreign national faced 
repercussions after posting anti-government remarks on her blog, while another was 
threatened, according to the U.S. State Department. 

 
 
 


	FREEDOM OF THE PRESS 2010

