
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2010 
 

Draft Report—Embargoed for April 29, 2010 
 
 
 
Zimbabwe 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 27 
Political Environment: 30 
Economic Environment: 27 
Total Score: 84 
 
Survey Edition 2005 2006 2007 2008 2009 
Total Score, Status 89,NF 90,NF 89,NF 89,NF 88,NF 

 
Despite an environment of greater openness following the advent of a national-unity 
government in February, press freedom in Zimbabwe remained tightly restricted in 2009. 
Proposed reforms to liberalize the media sector after years of authoritarian abuse were 
stalled by elements from President Robert Mugabe’s ZANU-PF party still entrenched in 
the executive branch.   

Despite constitutional provisions for freedom of expression, a draconian legal 
framework continues to inhibit the activities of journalists and media outlets. The 2002 
Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) requires all journalists and 
media companies to register with the government-controlled Media and Information 
Commission (MIC) and gives the information minister sweeping powers to decide which 
publications can operate legally and who is able to work as a journalist. In addition, the 
Official Secrets Act, the Public Order and Security Act (POSA), and the Criminal Law 
(Codification and Reform) Act severely limit what journalists may publish and mandate 
harsh penalties—including long prison sentences—for violators.  While the AIPPA and 
POSA were amended in January 2008 (in advance of March elections), most restrictive 
aspects of the law remained in force. The Global Political Agreement (GPA) between 
ZANU-PF and two factions of the longtime opposition Movement for Democratic 
Change (MDC) mandated the creation of a new, independent Zimbabwe Media 
Commission (ZMC) to replace the state-controlled MIC. By year’s end, however, the 
ZMC had not been formed, preventing a number of publications—including the Daily 
News, Zimbabwe’s only independent daily shuttered since 2003, and a new private daily 



NewsDay—from receiving the requisite licenses to operate legally.  In September 2009, 
however, a new state-run daily H-Metro was launched in Harare. In July 2009, a special 
government committee approved the granting of licenses for the Daily News and the 
Daily News on Sunday (both operated Associated Newspapers of Zimbabwe), and in 
August parliament submitted to the presidency a short-lost of 12 applicants to the ZMC. 
Both were pending at year’s end.  Importantly, a case brought by four journalists barred 
from covering a regional summit in Harare saw government lawyers concede that the 
MIC no longer has accreditation powers.  

 Though to a lesser extent than in previous years, authorities continued to exploit 
Zimbabwe’s repressive laws to harass and punish journalists—relying less on AIPPA and 
POSA and more on the Criminal Law (Codification and Reform) Act. In March, three 
journalists from the Bulawayo Chronicle were charged with criminal defamation and 
breaching the Criminal Law Act for an article exposing corruption at the state-run Grain 
Marketing Board. In June, a similar fate befell two journalists from the Zimbabwe 
Independent for a report criticizing law enforcement agencies that arrested and abused a 
group of opposition and civic activists in 2008, including Jestina Mukuko and 
photojournalist Shadreck Manyere. Journalists continued to face verbal intimidation, 
physical attacks, arrest and detention, interception of communications, and financial 
pressure at the hands of the police, government officials, and supporters of the ruling 
party. In May, Manyere was re-arrested and denied bail after being released from the 
high-security Chikarubi Prison in April. Manyere told the Committee to Protect 
Journalists (CPJ) that he had been beaten, repeatedly blindfolded, and kept in iron 
shackles in prison.  

Professional and media monitoring organizations—such as the Zimbabwe Union 
of Journalists, the Media Monitoring Project of Zimbabwe, and the local chapter of the 
Media Institute of Southern Africa (MISA)—are also subject to official harassment. 

In general, foreign journalists are not allowed to reside full-time in the country 
and are regularly denied visas to file stories from Zimbabwe. Locally based 
correspondents for foreign publications, particularly those whose reporting has portrayed 
the regime in an unfavorable light, have been refused accreditation or threatened with 
lawsuits and deportation. During the past several years, dozens of Zimbabwean 
journalists have fled the country, mostly to South Africa and the United Kingdom; 
according to a report by CPJ, Zimbabwe has one of the highest numbers of exiled 
journalists in the world. In January, the MIC (citing AIPPA) significantly raised the 
accreditation fees for local journalists working for foreign media outlets, those media 
outlets themselves, and foreign journalists. By contrast, in July the government lifted its 
ban on two major international news organizations, the BBC and CNN.   

The government, through the Mass Media Trust holding company, controls the 
two main daily newspapers, the Chronicle and the Herald. Coverage in these papers 
consists of favorable portrayals of Mugabe and the ruling party and attacks on perceived 
critics of the regime. Several independent weeklies such as the Standard and the 
Zimbabwe Independent continue to publish, although many of their journalists practice 
extensive self-censorship. The Zimbabwean is produced in South Africa for the 
Zimbabwean market, and some foreign newspapers, most of them also from South 
Africa, are available. In general, newspapers have poor distribution networks outside 
urban areas, and they have been buffeted by soaring prices for newsprint and paper. In a 



positive development, July saw the government eliminate its 40 percent “luxury” import 
tax on foreign newspaper. According to MISA’s African Media Barometer, state-run 
companies do not advertise in private papers, and state-run media outlets do not accept 
advertising from companies thought to be aligned with the opposition. Owing to poor 
economic conditions and salaries that do not keep pace with inflation, corruption and 
cash incentives for coverage have become rampant. 

The state-controlled ZBC runs all broadcast media, which are subject to overt 
political interference and censorship. Coverage during elections overwhelmingly favors 
ZANU-PF. In 2009, retired military and intelligence officers loyal to Mugabe were 
appointed to sit on the board of state-owned newspapers, the state-controlled Zimbabwe 
Broadcasting Corporation (ZBC), and the NewZiana news agency. The Broadcasting 
Services Act bans foreign funding and investment in this capital-intensive sector, making 
it very difficult for private players to enter the market. Broadcasting licenses have been 
consistently denied to independently owned radio stations, despite calls by a 
parliamentary committee for the broadcast sector to be opened up; in 2009, former MIC 
head (and Mugabe ally) Tafataona Mahoso was appointed chairman of the country’s 
broadcasting Authority, which is responsible for granting radio and television licenses. 
Access to broadcast media in rural areas is hampered by deteriorating equipment and a 
lack of transmission sites; according to MISA, only 30 percent of the country enjoys 
radio and television reception, although the government has reached an agreement with 
China to help upgrade this infrastructure. Meanwhile, officials have used Chinese 
technology to jam the signals of the increasingly popular foreign-based radio stations that 
broadcast into Zimbabwe, including SW Radio Africa, a London-based station run by 
exiled Zimbabwean journalists; the Voice of America’s Studio 7 service; and the Voice 
of the People; such signal jamming was reduced in 2009. Although satellite television 
services that provide international news programming remain largely uncensored, their 
cost places them out of reach for most of the population. 

Access to the internet is limited by the high costs at internet cafes and service 
disruptions caused by frequent power outages. Nonetheless, Zimbabwe has a relatively 
high rate of internet access for Africa, at almost 12 percent of the population. Online 
newspapers, news portals, and blogs run by Zimbabweans living abroad are popular 
among those with internet access. The 2007 Interception of Communications Act allows 
officials to intercept telephonic and electronic communications and to monitor content to 
prevent a “serious offense” or a “threat to national security.” According to CPJ, 
journalists and oppositionists are regularly subject to such interceptions.  
 


	FREEDOM OF THE PRESS 2010

