
Print and Broadcast Media 
Freedom:
Disparities and Openings

September 1, 2009

By Karin Deutsch Karlekar

A Report to the Center for International Media Assistance



The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the 

National Endowment for Democracy, aims to strengthen the support, raise 

the visibility, and improve the effectiveness of media assistance programs 

by providing information, building networks, conducting research, and 

highlighting the indispensable role independent media play in the creation 

and development of sustainable democracies around the world. An im-

portant aspect of CIMA’s work is to research ways to attract additional U.S. 

private sector interest in and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 

topics in the field of media development and assistance. The center also 

issues reports and recommendations based on working group discussions 

and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 

well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 

of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

Karin Deutsch Karlekar
Senior Researcher and Managing Editor, Freedom of the Press Project
Freedom House

Dr. Karlekar is the managing editor of Freedom of the Press, an annual index that tracks trends 
in media freedom worldwide. As well as coordinating the ratings and editorial process for the 
index and writing a number of the country reports, she also serves as the spokesperson for 
Freedom House on media issues and represents the organization at numerous conferences, 
workshops, and events on the topics of media indicators and press freedom. In addition, she 
is the coordinator of a new pilot index of internet and digital media freedom that is being 
developed by Freedom House. She has conducted research and assessment missions to Nigeria, 
Afghanistan, Sri Lanka, and Pakistan, and has traveled extensively in Asia and Africa. She 
also represents Freedom House in the International Freedom of Expression eXchange (IFEX) 
network, and served as Convenor, or head of IFEX’s governing council from February 2006 
to June 2009.  Prior to joining Freedom House, Dr. Karlekar was an editor at the Economist 
Intelligence Unit and also served as a consultant to Human Rights Watch. She holds a Ph.D. in 
Indian History from Cambridge University, England. 

The author would like to acknowledge the assistance of Denelle Burns and Charles Liebling, 
research interns at Freedom House, with background research and data analysis for this report.

 

About the Author



2	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

Table of Contents

Preface	 3

Executive Summary	 4

Different methods of regulation and restriction	 6

Why the disparities in print and broadcast freedom?	 11

Recent openings and opportunities in the broadcast sector	 14

Implications of the openings in broadcast for the media 
               development sector	 19

Disparity in the level of print and broadcast freedom:
               Trends over time and by region	 20

Conclusion	 24

Endnotes	 25

	



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy (NED) commissioned this study comparing media freedom in print and 
broadcasting. The purpose of this report is to examine trends in governments’ regulation and 
restrictions of both broadcasting and print media in countries around the world.

CIMA is grateful to Karin Karlekar, an expert on media monitoring and evaluation with many 
years of experience in this field, for her research and insights on this topic. Any opinions or 
views expressed within this report are those of the author and do not necessarily represent 
CIMA or NED. Please also note that this report draws heavily on data from Freedom House’s 
Freedom of the Press index, with which CIMA is not affiliated.

We hope that this report will become an important reference for international media assistance 
efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

Broadcast media have long been subject 
to greater government control than print 
media—from outright restrictions on 
private ownership to licensing and other 
regulations that maintain state control or 
influence content. Using historical data 
from Freedom House’s Freedom of the 
Press index, which has been conducted 
since 1980, this report assesses regional 
trends regarding differing levels of print and 
broadcast media freedom. While an initial 
set of data covering 1980-88 shows a clear 
pattern of print media ranked as freer than 
broadcast media in every country studied, a 
later data set covering 1994-2001 shows that 
while print media outlets faced fewer direct 
government controls, they were targeted 
more often by governments in terms of 
legal harassment and physical attacks on 
journalists and their facilities.

Governments, particularly those with 
an authoritarian bent, have often treated 
broadcast as a greater potential threat than 
print, largely because of its wider reach. 
Examples such as several cases in the 
former Soviet Union, including Azerbaijan 
in the mid-1990s and Russia starting 
in the late 1990s, as well as Venezuela 
more recently, illustrate the methods that 
authoritarian governments have used to 
assert control of the broadcast sector. 
This trend continues to the present day, 
particularly in Africa and the Middle East, 
where several governments try to maintain 
a firmer grip on broadcasting than on print 
through legal restrictions or tight regulation 
and censorship.

The controls that have traditionally 
affected broadcast media, from outright 

prohibitions of private ownership to a range 
of regulatory controls over private owners 
and content, have all served to restrict 
broadcast media freedom. A case study 
in this report of the licensing problems 
faced by community radio illustrates the 
importance of a supportive regulatory 
framework for encouraging the growth of 
private, independent media outlets.	

This pattern has changed in recent years, 
however, with substantial openings seen in 
the broadcast sector, particularly in parts 
of Asia and throughout the Middle East. 
In some cases these changes have come 
about because of government reforms or the 
ingenuity of nationally focused channels 
to operate within existing strictures by 
broadcasting via satellite from outside the 
country. In other cases larger transnational 
trends are at play, such as the spread of 
pan-Arab satellite television channels. 
These trends have combined to bring 
relatively uncensored broadcast media 
to a much larger proportion of people, 
particularly in environments where media is 
traditionally restricted. In some countries, 
such as Pakistan, these new outlets have 
played a key role in covering political and 
civil conflict and in shaping public opinion.

This report examines the implications of 
this trend for organizations that are involved 
in tracking media freedom and in promoting 
media development and independence. 
While the openings in the broadcast sector 
present new opportunities, several factors 
should be kept in mind in order to use 
these opportunities wisely and to their 
full potential. As seen in the historical 
data concerning print media, the existence 

Executive Summary



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

and growth of private outlets in a media 
environment that is still circumscribed by 
government or political restrictions can 
lead to legal or extra-legal crackdowns 
against independent media and journalists. 
Therefore, the promotion of a more open and 
diverse broadcast sector through the reform 
of licensing and regulatory frameworks 
needs to be accompanied by broader legal 
reforms. Self-regulatory mechanisms and 
targeted training to improve professionalism 
in this sector also need to be promoted.



6	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

Historically, broadcast media have almost 
always been subject to greater restrictions 
than print media. Data from Freedom 
House’s annual Freedom of the Press index 
suggests that while print media traditionally 
have been subject to fewer overt restrictions 
than broadcast in terms of ownership 
or control, the existence of private or 
independent print media that are pushing the 
boundaries can also lead to governments that 
attempt to muzzle criticism unduly targeting 
this sector. This trend is a key dynamic to 
keep in mind in examining more recent 
openings in the broadcast 
sector.

The most overt form of 
restriction on broadcast 
media is outright state 
ownership, and this still 
exists in a number of 
highly controlled media 
environments. In some 
cases, private ownership 
may not be permitted at all. In others, 
where there are more open and democratic 
environments, state ownership may not lead 
to inherent official control over content and 
the loss of a broadcast outlet’s independence. 
But in practice this has been difficult to 
achieve except in countries with a long 
history of non-interference by state organs 
in the operation of public broadcast media. 
In Eastern Europe and Southern Africa for 
instance, nominally independent public 
broadcasters, formed in the 1990s following 
broad political openings, have been subject 
to pressure from government officials and 
political parties. For example, the South 
African Broadcasting Corporation (SABC), 

which is owned by the state, has not been 
able to shake off the public perception that 
it is the mouthpiece of the ruling African 
National Congress (ANC) party. Despite 
having an independent board whose 
mandate is to serve the public and not the 
government, a number of news-related items 
over the last few years appearing to favor the 
ANC have led media observers to question 
the SABC’s true independence and to 
accuse the board of succumbing to political 
pressures.1

Traditionally, even when 
allowed by law, private 
broadcast media have 
been subject to a wider 
array of controls on their 
operations, even in liberal 
democratic political systems 
where there is no overt 
state incentive to control 
media content. Licensing 
for broadcast media and 

the allocation of frequencies for television 
and radio by a regulatory body is the norm 
in most countries. In more open media 
systems, this would ideally be performed 
by an independent, non-partisan regulatory 
body. Under such systems, requests are 
processed in an unbiased manner and 
media diversity is not compromised. 
Regulatory bodies following this model are 
common in North America and Western 
Europe as well as in a number of other free 
and democratic media environments. In 
Africa, Mali provides a prime example of 
a country with an independent broadcast 
regulatory body that allocates and licenses 
frequencies. While the Union des Radios 

Different methods of regulation and 
restriction

Historically, broadcast 
media have almost 
always been subject 
to greater restrictions 
than print media.



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

et Televisions Libres du Mali (URTEL) 
requires broadcasters to be licensed in 
order to legally receive a frequency and to 
operate, requirements are straightforward 
and transparent, and bureaucratic procedures 
and financial hurdles are minimal. There 
are, for instance, no fees to receive a radio 
license and annual frequency charges come 
to only around $20 (U.S.); applicants need 
only demonstrate technical competence to 
be granted a license. Since Mali formally 
legalized private broadcasting in 1991, the 
rural radio sector has grown enormously; 
currently around 200 stations operate 
throughout the country, most in the local 
languages.2

However, in less free media environments, 
the licensing process can be negatively 
affected by a number of factors. The 
regulatory agency itself may be subject 
to excessive state control, either in 
terms of the selection of its staff or its 
financial independence. Zimbabwe’s 2001 
Broadcasting Services Act, for example, 
effectively protects the monopoly of the 
state-controlled Zimbabwe Broadcasting 
Corporation by giving the ruling party total 
control over the Broadcasting Authority 
Board and the licensing process for new 
outlets.3 Similarly, Togo’s High Authority 
for Audiovisual Communications, which 
was intended to be an independent body to 
protect press freedom and ensure ethical 
standards, is closely affiliated with the 
presidency and is used by the government to 
censor opposing media outlets.

In some cases, official foot-dragging can 
be an effective method of state control 
over the broadcast media. Applications for 
broadcast licenses may be ignored or not 
processed in a timely manner. In Ethiopia, 
the 1999 Broadcasting Proclamation had 

provided for the licensing of private radio 
broadcasters, but the government waited 
until 2002 to open the licensing authority, 
the Ethiopian Broadcast Agency. 4 It was not 
until 2006 that the first licenses were finally 
awarded to two private FM stations in the 
capital, Addis Ababa. By the end of 2007, 
the only functioning station was owned by a 
supporter of the ruling party. 

In Tunisia, the National Frequencies Agency 
has licensed just one television station 
and three radio broadcasters in the last 
decade—all of which are owned by business 
interests close to the government, according 
to the Committee to Protect Journalists. 
The agency’s approval criteria have never 
been disclosed, and several independent 
applicants have never gotten a response from 
the regulator.5 In both cases, as in a number 
of other countries, favoritism was shown to 
applicants who are somehow connected to 
the government or who are known to have 
pro-government views. 

In addition, laws regulating the process 
may call for steep registration fees that 
can effectively shut many potential private 
operators out of the process or may 
include other onerous measures, such as 
requirements to re-register every year or 
to provide excessive personal information 
about the owners. The state monopoly over 
broadcast media in Jordan ended in 2003 
with a new licensing system introduced for 
private radio and TV stations. However, 
many of the newly licensed outlets 
aired only music and entertainment, as 
the regulations stipulated that private 
broadcasters would be required to pay 
exorbitant fees to broadcast political news.6 
In the Seychelles, private broadcasting has 
been slow to develop because of daunting 
licensing fees of more than $185,000 per 



8	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

year, perpetuating a de facto monopoly for 
the state-run broadcast media.

A government also may retain for itself 
the right to operate outlets with a national 
reach, while allowing smaller private outlets 
that operate only in certain geographic 
areas or with a limited reach because of 
the equipment or technology available to 
them. This is the case in Belarus, where 
there are no privately owned television 
stations with nationwide coverage. The 
Republican Commission on Television and 
Radio Broadcasting, the licensing authority 
for broadcast television, is chaired by the 
Belarusian minister of information, who has 
preserved the government’s 
monopoly on national 
television broadcasting.7 

Retaining a license may 
also be subject to excessive 
controls. For example, 
an outlet may be under 
constant threat of losing 
its license if it contravenes 
restrictive laws on content 
or crosses boundaries that the government 
finds unacceptable. The threat of license 
revocation or temporary suspension is a 
common method of harassment that has 
been frequently employed by authorities 
throughout the world. One recent example 
comes from Sri Lanka, where the suspension 
in October 2007 of the licenses for five 
private FM stations belonging to the Asia 
Broadcasting Corporation was seen as a 
politically influenced decision resulting 
from the perception that the network 
reported critically on current events. In 
other cases, the threat of suspension can 
lead broadcasters to self-censor or decline 
to cover certain stories for fear of losing 
their licenses. In this way, the licensing 

process can be a key method of control that 
can adversely affect many different areas of 
media freedom, including content.

In the most restrictive environments, 
legislation may simply forbid the 
establishment of private broadcast outlets 
altogether. For example, in Cuba, private 
ownership of electronic media is prohibited 
by the 1992 constitution: Article 53 states 
“Citizens have freedom of speech and of 
the press in keeping with the objectives of 
socialist society. Material conditions for the 
exercise of that right are provided by the 
fact that the press, radio, television, cinema, 
and other mass media are state or social 

property and can never 
be private property.”8 
Similarly, in Eritrea, 
another extremely closed 
media environment, the 
1996 Press Proclamation 
reserves ownership of 
radio and television for the 
government.9 However, 
such cases have become 
the exception rather 

than the norm, and most countries now 
permit some form of private ownership of 
broadcast media, subject in many cases to 
the limitations noted above.

Apart from the licensing process itself, 
achieving greater state control over 
broadcast media has been accomplished in 
a number of other ways. Private broadcast 
outlets are often subject to a greater 
range of content restrictions than their 
print counterparts. In some cases, they 
are required to broadcast government-
produced news segments, press releases, 
or official statements, either instead of or 
in addition to their own news coverage. 
Many of the countries of South Asia face 

The threat of license 
revocation or 
temporary suspension 
is a common method 
of harassment.



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report:  Self-Regulation and International M
edia

Case Study: Restrictions on and Openings for Community Radio:

The case of community radio provides an example of the importance of a good licensing 
framework and the benefits that the spread of a niche broadcast medium can bring. Although 
the term covers a broad range of typologies, community radio can be broadly defined as 
radio that is not for profit, participatory, and made for and by a local audience.11 Along with 
the broadcast sector as a whole, there has been a particularly dramatic rise in the community 
radio sector, with a substantial increase in the number of stations covering a much wider 
portion of the globe than previously. Membership in the World Association of Community 
Radio Broadcasters (known as AMARC, for its French name, Association Mondiale des 
Radiodiffuseurs Communautaires) has grown to encompass more than 4,000 broadcasters 
operating in 115 countries.12 Despite reforms by some governments, community radio often 
operates in a problematic regulatory framework with an uncertain legal status. While in the 
most restrictive environments no private broadcast media are allowed to operate, in other 
countries private media are generally allowed and are subject to licensing and regulation. But 
in most countries there is no specific provision for licensing community radio stations, leaving 
them in a legal limbo. In the best case scenario, community radio would be recognized in law 
or regulation as a distinct sector with a supportive policy and regulatory framework.13 

In Brazil, a 1998 law on community radio limited stations to a transmission reach of one 
kilometer; mandated that they be run as non profits; and prohibited advertising or belonging 
to a network. Only one radio frequency in the entire country has been allotted to community 
stations. As a result, most stations operate illegally and face persecution or closure.14

In West Africa, Nigeria stands out as a country without a community radio sector. Although 
the National Broadcasting Commission’s code was amended in 2003 to recognize community 
radio, significant bureaucratic hurdles and the high costs of a radio operating license ($75,000-
$150,000) have effectively limited any development of the sector.15 By contrast, in Mali there 
has seen a significant growth in community radio, with more than 100 stations operating 
throughout the country. With no license fees and minimal paperwork required, if a Malian 
individual or group has the equipment, it is very easy to open and operate a station.16 

As the legal restrictions remain key, it is encouraging to note that a number of countries have 
taken steps to reform the regulatory environment under which many community stations 
operate. Uruguay passed legislation in December 2007 that designated community radio as 
a specific category and provided for the allocation of a third of available frequencies to such 
stations. In March 2008, community radio gained legal recognition in Bangladesh with the 
passage of a law providing for regulation and licensing of this distinct sector. AMARC actively 
lobbies for the passage of such legislation, on the grounds that it will develop an essential 
part of the enabling environment for community media to grow and flourish. Indeed, the 
spread of community radio over the past decade has increased the reach of broadcast media 
to traditionally underserved communities and has brought about greater diversity in news 
and information.



10	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

such rules. In Bangladesh, private outlets 
are required to air selected government-
produced news segments (in addition to their 
own programming) as a condition of their 
operation. In Pakistan, private radio stations 
are not allowed to operate nationally, and 
those that do operate in some of the major 
cities are prohibited from broadcasting news 
programming. Even in India, which has a 
substantially freer media environment than 
its neighbors, the state retains a monopoly 
on AM radio broadcasting, and private FM 
radio stations are not allowed to broadcast 
news content. 

In other cases, outlets may be forced to 
submit programming for pre-broadcast 
approval or censorship, or may be subject 
to other content control or directives, which 
may be either spelled out or unstated. In 
Syria, the Ministry of Information closely 
monitors radio and television news and 
entertainment programs to ensure adherence 
to government policies. Such censorship is 
mandated by the 1962 emergency law and 
occurs as a matter of course.10 In other cases, 
conflict or war can lead to increased controls 

over content, as in the case of Sri Lanka, 
where unofficial pre-publication censorship 
concerning issues of “national security and 
defense” was imposed by the government’s 
Media Center for National Security in 2006. 

Financial and economic restrictions may also 
be used as methods of control over private 
broadcast outlets. One of the most common 
is a limitation on foreign ownership, which, 
in poorer countries especially, may inhibit 
the ability of private parties to invest in the 
capital-intensive broadcast media sector. 
Such restrictions may occur in all types of 
media environments. The financial viability 
of many media outlets in Mozambique is 
affected by a law limiting foreign investment 
in any media enterprise to a 20 percent 
stake. Next door, Zimbabwe’s Broadcasting 
Services Act of 2001 bans any foreign 
funding of or investment in broadcast 
media. In another restrictive country, 
Uzbekistan, outlets with 30 percent or more 
foreign ownership are prohibited from 
operating at all, and the requirement to pay 
re-registration fees each year is a constant 
financial disincentive.



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

In a majority of countries—particularly 
in rural areas, in those with low levels of 
economic development, or where poor 
infrastructure or high illiteracy impede wide 
distribution of print publications—broadcast 
media reach a much higher proportion of 
the population. Given the relatively greater 
reach and influence of broadcast media, it 
is understandable that a government with 
authoritarian tendencies would focus on 
exerting control over this sector, particularly 
in times of crisis. 

As technology has improved 
and expanded in recent 
years, the immediate 
impact of live news 
coverage and interactive 
aspects of live call-in 
programming has become 
especially threatening to 
authoritarian regimes. A 
glance at several recent 
examples illustrates some 
of the ways in which governments seek to 
control the content produced by broadcast 
outlets. Such instances occur particularly 
in the context of political turmoil or when 
a government feels threatened. In April 
2009, the Togolese broadcast regulatory 
body, the High Authority for Audiovisual 
Communication (HAAC), issued an order 
banning all interactive radio and television 
programs in which the public would be able 
to express their views.17 The HAAC clamped 
down during a tense political standoff 
between the president and his brothers, 
when the government wished to curtail 
the spread of critical opinions over the 
airwaves. Following protests, the ban was 

lifted a week later. In September 2008 both 
commercial and community broadcasters 
(predominantly radio stations) in Zambia 
faced similar crackdowns by the Ministry of 
Information and Broadcasting, which was 
ostensibly worried about the effect of live 
call-in programs during an election period. 
A similar ban had been enacted during 
elections in 2006.18

Apart from isolated incidents of attempts to 
censor coverage during particular events, it 

is clear both historically 
and in the present day 
that governments seeking 
to stifle critical coverage 
focus on the broadcast 
sector. This trend was 
apparent in a number of 
countries in the former 
Soviet Union, where in the 
early 1990s media opened 
up considerably as part of 
wide-sweeping political 

change. However, as the rulers of some 
of these countries moved to consolidate 
political control, media freedom became 
a primary target. Azerbaijan is a prime 
example of this phenomenon. 

After a period of relative openness in the 
early and mid-1990s, Russia undertook 
a concerted campaign to reassert state 
control over the broadcast sector. Worried 
about coverage of the Chechen conflict, in 
1999 then-newly appointed prime minister 
Vladimir Putin moved to assert control over 
broadcast television, particularly the three 
stations that had national reach and political 
influence. Within a relatively short period, 

Why the disparities in print and broadcast 
freedom?

It is clear both 
historically and in 
the present day that 
governments seeking 
to stifle critical 
coverage focus on the 
broadcast sector.



12	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

buyouts of broadcast outlets, combined 
with a campaign of intimidation against 
several oligarchs with media empires—
Boris Berezovsky went into foreign exile, 
and Vladimir Gusinsky was imprisoned 
on spurious charges—ensured Kremlin 
ownership or influence over the national 
television stations.19 
This strategy was coupled with concerted 
efforts to purge foreign-produced content 
from many radio stations. Authorities 
regained control over the outlets that reached 
most Russians, leaving only a small number 
of independent print and broadcast outlets in 
the country.

More recently, in Venezuela, which has 
undergone a considerable decline in 
media freedom over the past decade, the 
government of President Hugo Chávez 
refused to renew the broadcast license of 
popular terrestrial television station RCTV, 
accusing the outlet of supporting a failed 
coup attempt and thus breaching broadcast 
regulations. The government ordered RCTV 
to stop broadcasting by May 2007, when its 

license expired, and also authorized state 
authorities to seize RCTV’s equipment and 
use it for a new public service channel. 
After RCTV was forced off the air, it 
resumed operations via cable and satellite, 
as well as broadcasting on the Internet, but 
this dramatically reduced its reach within 
Venezuela.

Seeking outright control of ownership, 
which involves either retaining the right for 
the state to be a sole operator of broadcast 
outlets, or shutting down those private 
outlets that do exist, is only one tactic 
a government can use to exert control. 
However, even in cases where a government 
allows private outlets to operate, other 
methods can be used to restrict their 
freedom to disseminate information. Two 
recent legislative attempts to regulate 
broadcasting serve to illustrate official 
tendencies in this regard.

The Kenya Communications (Amendment) 
Act, signed into law in January 2009, would 
allow the minister of information to exercise 

Case Study: Azerbaijan

Azerbaijan presents an example of a government that, after an initial period of 
openness following the fall of the Soviet Union, moved to bring media, particularly 
broadcasters, more firmly under overt state control. Legislative changes in 1996 called 
for the registration of journalists and media outlets, and private broadcast outlets were 
threatened with closure. By 1998 the government owned and operated all but one 
broadcast outlet. In 1999, the government further restricted broadcast licensing, placing 
the entire process under the control of the executive branch, which had the power to give 
licenses and close broadcasting organizations at will. Broadcasters had no right of appeal. 
Meanwhile, the print media, which had remained largely in private hands and voiced 
more opposition views, faced considerable harassment: They were attacked or fined; their 
journalists were imprisoned; and their printing and distribution systems were disrupted.



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

broad editorial control over broadcast 
content, as well as retain the power to 
seize broadcast stations and equipment. 
It also provides for a seven-member 
communications commission appointed 
by the minister (four of whom would be 
government officials, with a chair appointed 
by the president). The commission would 
have the power to issue broadcast licenses 
and impose heavy fines and prison sentences 
for various offences.20 The bill was passed 
in the face of staunch opposition from local 
journalists and media freedom groups. The 
law has resulted in tighter controls over the 
licensing process and has ensured that the 
regulatory body remains subservient to the 
Ministry of Information. 

Similarly, a draft broadcast law proposed by 
Egyptian authorities in July 2008 provides 
for a National Audiovisual Broadcasting 
Regulation Authority that would be 
controlled by the government. A critique of 
the proposed legislation was carried out by 
advocacy groups Article 19 and the Arabic 
Network for Human Rights Information, 
which noted with concern that licensing 
would be required for both broadcasters 
and for those entities that sell broadcast 
equipment. The draft also stipulates that 
licenses would be allocated to the highest 
bidder, with no regard to ownership 
concentration or to ensuring adequate 
competition. Extensive controls would be 
placed on content, and potential penalties for 
non-compliance would be severe.21



14	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

In the past decade, as the communications 
landscape has changed, there have been 
openings in the traditionally more restricted 
broadcast sector, particularly in certain 
regions of the world. Data from the 2004 
to 2008 editions of Freedom House’s press 
freedom index that pertains to licensing, 
regulation, and ownership of media outlets, 
shows the specific regional dimensions of 
this trend. Little discernible improvement 
was evident in Western Europe, the 
Americas (except for costs to establish an 
outlet), or Sub-Saharan Africa (except for a 
slight easing of registration requirements). 
In the former Soviet 
Union, conditions 
actually deteriorated as 
regulatory bodies faced 
increasing government 
pressure and interference 
and states increased 
ownership control over 
media outlets.

Regionally, the openings 
were apparent in parts of 
Asia and particularly in 
the Middle East and North Africa (MENA) 
region. In Asia, these openings occurred 
even as overall press freedom scores for the 
region declined. Significant improvements 
occurred in the scores concerning the level 
of state media ownership and concerning 
the financial restrictions to establishing 
media outlets. Scores on private ownership 
increased in Taiwan and Vietnam in 2006; 
Bangladesh in 2007; and China, India, and 
Pakistan in 2008. Scores also indicate that 
costs declined in Malaysia and Vietnam in 
2006. A smaller region-wide improvement 

was also seen in the score measuring 
registration requirements. Countries 
showing improvement include Afghanistan, 
Indonesia, the Maldives, and Nepal in the 
2005 edition; Malaysia in 2006; and the 
Maldives (again) and Pakistan in 2007. The 
impact of these openings was significant 
in a number of countries in South Asia, 
particularly Pakistan.

Overall the MENA region experienced 
a small improvement in level of press 
freedom, but this balanced declines in some 
countries such as Iran with significant 

improvements in countries 
such as Egypt. As with 
Asia, scores pertaining to 
registration requirements, 
state vs. private ownership, 
and costs all improved. 
Legal regulations eased in 
Egypt, Jordan, and Oman 
in 2005; the Palestinian 
Authority and the United 
Arab Emirates in 2006; 
and Kuwait and Lebanon 
in 2008, among others. 

Private ownership and control of media 
outlets expanded in Egypt and Lebanon in 
2005; Algeria, the Palestinian Authority, 
and Morocco in 2006; Oman in 2007; and 
Bahrain in 2008.

In the MENA region, a number of the 
positive score changes can be linked not to 
reforms enacted by governments but instead 
to transnational trends such as the spread of 
satellite broadcasting, much of which has 
a pan-Arab reach. This has fundamentally 
changed the broadcast landscape in 

Recent openings and opportunities in the 
broadcast sector

In the past decade, there 
have been openings in 
the traditionally more 
restricted broadcast 
sector, particularly in 
certain regions of the 
world.



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

many of the countries under study. Most 
governments in the region still control 
the content available from state-owned 
broadcasters, and any private domestic 
outlets are usually subject to regulations 
such as in Egypt, where they are not allowed 
to broadcast news. However, Egypt does 
permit the establishment of locally based 
private satellite television stations, and 
the government does not block foreign 
satellite channels. With the rapid spread in 
popularity of pan-Arab satellite television 
channels such as al-Jazeera, al-Arabiya, and 
al-Manar, the public’s access to an array of 
satellite television channels has increased 
substantially during the last five years, 
eroding the state’s monopoly on controlling 
information about domestic, regional, and 
global events.

This trend is also apparent in several Gulf 
countries where most of these stations are 
based. For example, in the United Arab 
Emirates, which hosts al-Arabiya, domestic 
broadcast media are mostly state-owned and 
offer only officially-sanctioned viewpoints. 
Self-censorship is pervasive, and media 
outlets frequently publish government 
statements without criticism or comment. 
The impact of satellite television, which has 
become widespread, is thus considerable, 
providing an uncensored source of 
information about local and international 
events. While al-Jazeera has been faulted 
for being critical of numerous governments 
in the region with the exception of its 
host country and funder, Qatar, there 
is no denying that in such a restrictive 
region-wide media environment, it and 
other similar transnational news channels 
have had an enormous impact. This has 
included news coverage of the Iraq war 
and of numerous other political and social 
conflicts, as well as live talk shows where 

participants discuss controversial topics, 
providing a range of opinions that was 
unthinkable a decade earlier.

The impact on the media environment 
in the Arab world has been considerable. 
While the overwhelming majority of 
stations remain owned by governments 
or individuals affiliated with them, states 
have lost their absolute monopolies over 
television audiences. According to Jon 
Alterman, director of the Middle East 
Program at the Center for Strategic and 
International Studies: “Most Arabs can 
easily reach around the embrace of their 
own governments and watch a host of 
different views. What that means is that 
governments need to actually attract 
audiences rather than take them for 
granted. If they cannot compete with the 
most compelling television available, their 
audience dwindles to zero.”22

This impact has also spurred various 
responses from governments in the region. 
Gamal Eid of the Cairo-based Arabic 
Network for Human Rights Information 
(ANHRI) describes the dynamic this way: 
“In societies where governments are used 
to being the sole source of information 
and the role of TV stations was limited 
to entertainment or propagandizing the 
news of the king or president, governments 
found themselves in a bad predicament.” 
Responses have ranged from trying to 
control these stations using “the same old 
usual methods, censorship or punishment, 
but these governments have totally ignored 
the fact that the pointer never goes in an 
anti-clockwise direction.” In his assessment, 
as “Arabic satellite channels have become 
part of the pro-democracy movement, 
not only their news reporter, the Arab 
governments have become hostile, and this 



16	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

Case Study: Broadcast Liberalization and Its Ramifications in Pakistan

The significant impact of broadcast liberalization can be seen in the case of Pakistan, 
where particularly since early 2007, a huge growth in private television broadcasting 
has transformed the media environment and has also played a key role in political 
developments. Satellite broadcasting emerged in the 1990s, but the expansion of stations 
aimed at the domestic market took off in the early years of President Pervez Musharraf’s 
rule, which began in 1999. In 2002, Musharraf’s Pakistan Electronic Media Regulatory 
Authority (PEMRA) Ordinance gave PEMRA authority to regulate private broadcasters 
(which included video images relayed over the Internet and mobile phones). A number 
of stations emerged, including the Geo TV network, started in 2002 by a private Pakistani 
media magnate who also owns the Jang newspaper group; ARY TV, founded in 2000, 
also by a private owner; and Aaj TV, started in 2005 by a Pakistani media conglomerate. 
Geo and ARY broadcast via satellite from the United Arab Emirates, where Dubai’s Media 
City hosts a number of internationally-focused channels, while Aaj is based in Pakistan. 
Although the government continues to control Pakistan Television, the only free television 
outlet with a national reach, at least 25 all-news private cable and satellite television 
channels now operate, providing live domestic and international news coverage, 
commentary, and call-in talk shows, all of which serve to inform viewers, provide diverse 
and occasionally critical viewpoints, and shape public opinion.25 This budding sector drew 
in a range of talent, from high-level journalists to many younger, more inexperienced 
recruits. The reach of satellite TV has spread across the country, with approximately half of 
all urban populations and a quarter of rural populations having access to the medium.

The impact of this dramatic expansion in broadcast TV options in Pakistan has been 
significant. According to Owais Aslam Ali of the Pakistan Press Foundation, 

“The advent of private TV channels has revolutionized the Pakistani 
electronic media environment. Pluralism of opinion in electronic media has 
generated a dynamic for change, and channels have created forums for 
discourse, which for many years was monopolistic and one sided. Open and 
candid discussions on issues ranging from domestic politics and economy 
to social and cultural issues have helped strengthen civil society and the 
democratic process in the country. Increased access to information by the 
public has increased pressure for accountability of holders of public offices 
and other segments of society.”26

The particular impact of these openings on the broader political scene became apparent 
in 2007, when a judicial crisis that pitted Musharraf against the judiciary erupted in March. 
Television channels faced attacks by police and others as they attempted to cover the 
crisis, providing live news feeds of violent street demonstrations, protests by lawyers, and 
political maneuvers.



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

Concerned about the role of private television in reaching a critical mass of an urban 
audience with immediate news coverage and in shaping public opinion against the 
government, Musharraf attempted to tighten his 2002 ordinance, giving PEMRA the power 
to seize equipment and close down the premises of television channels. Following an 
outcry, he promised to withdraw the amendments on the condition that the electronic 
media develop a code of conduct. However, restrictions worsened after the November 
2007 imposition of martial law. An additional ordinance imposed severe curbs on electronic 
media, barring them from broadcasting “anything which defames or brings into ridicule the 
head of state, or members of the armed forces, or executive, legislative, or judicial organs 
of the state,” as well as any broadcasts deemed to be “false or baseless.” Those journalists 
or outlets considered to be in breach of the ordinance could face jail terms of up to three 
years, fines of up to 10 million rupees ($165,000), and suspension of their broadcaster’s 
license. Television networks were required to sign a 14-page code of conduct promoted 
by PEMRA—in which they agreed to discontinue specific types of programming, such 
as election-related content, talk shows, and live phone-in segments—in order to return 
to the airwaves. Those that refused, such as Geo, were kept off the air until reaching 
an accommodation with the authorities in early 2008. PEMRA attempted to impose 
restrictions on coverage of the February 18, 2008, elections, but many outlets disregarded 
their directives, providing real-time unconfirmed election results that pointed to an 
overwhelming win for an opposition coalition.

The new government promised a more open media policy and Information Minister 
Sherry Rehman (a former journalist) introduced legislation in April 2008 to repeal the 
restrictive PEMRA amendments, including the ban on live broadcasts and critical news and 
punishments for defamation. However, specific TV programs and some stations continued 
to be disrupted or pulled off the air occasionally. In June 2008, pressure from the UAE 
host government was brought to bear on Geo, when it told Geo to halt broadcasts of two 
popular talk shows or face removal from their Media City premises. Geo’s coverage of the 
ongoing judicial crisis in early 2009 led to a ban ordered by President Asif Ali Zardari, which 
then triggered Rehman’s resignation in protest.

The broadcast media’s coverage of the tumultuous political events has led to allegations 
of unprofessionalism and bias, both by the government of the day and by some media 
observers. In such a highly charged political atmosphere, live news coverage as well 
as opinionated talk shows could possibly trigger actions by the audience and inflame 
emotions. The need for live news coverage to be balanced led to attempts by the media 
themselves to provide a measure of self-regulation. In August 2008, the Pakistan Federal 
Union of Journalists drafted a code of ethics that included a system of self-regulation that 
“promotes editorial independence and high standards of accuracy, reliability, and quality in 
media”; the draft was then circulated to journalists, editors, and media owners for comment. 
The ARY network, meanwhile, established a 20-member media advisory board (including 
government representatives) to assess the channel’s level of bias in its coverage.27



18	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

hostility is manifested in continued attempts 
to lay siege to these channels.”23 

Cases abound in the region of reporters 
expelled, programs halted, and legal cases 
filed against the satellite channels and 
their staff. In addition, governments in 
the region have moved to revisit existing 
regulatory frameworks. A proposed 
charter adopted by many Arab Information 
Ministers in February 2008 would impose 
restrictions concerning coverage of national 
leaders, religion, culture, and societal 

issues, allowing for censorship and for 
repercussions against channels and staff 
that did not follow the guidelines.24 Despite 
vociferous opposition from media freedom 
and human rights organizations within the 
region, all governments, with the exceptions 
of Lebanon and Qatar, voted to approve the 
non-binding resolution. While the long-term 
impact of the proposition on the regional 
media landscape remains unclear, ANHRI 
has noted that the Egyptian authorities did 
move to close local satellite channels shortly 
after the charter was signed.



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

The openings in television and radio 
broadcasting during the past decade 
have increased media freedom in many 
countries, providing more diversity of 
news and information as well as exposing 
citizens living in more restrictive 
media environments to a range of news 
coverage and types of criticism that are 
unprecedented. Although these outlets 
have come under siege 
by governments that are 
unused to free-wheeling 
debate and breaking, 
uncensored news on the 
airwaves, their spread is a 
positive development that 
will be difficult to reverse 
or completely control. The 
spread of extra-territorial 
broadcasting is also a 
positive development even 
in partially closed media 
environments such as Egypt 
or Pakistan. And it presents an opportunity 
for foreign or transnational media outlets to 
reach populations in extremely restrictive 
press environments such as Belarus or 
Zimbabwe.

An end to state monopolies of broadcasting 
and greater competition both nationally 
as well as from extra-national or regional 
stations also has spurred improvements 
in the quality of programs. Broadcast 
outlets have to provide topical, relevant, 

and accurate news and views to remain 
compelling to viewers and maintain 
their market share with an increasingly 
discerning audience. Obvious propaganda, a 
relentless one-sided message, or inaccurate 
information will be shunned in favor of 
stations that are responsive to audience 
needs. This has proved to be the case in the 
Middle East, for example, with government-

run outlets as well as 
U.S.-funded broadcast 
outlets targeting the 
Arab world.

At the same time, 
the rapid growth 
of broadcast media 
has raised questions 
regarding overly 
sensational media 
reporting as well as a 
lack of professionalism. 
While in some cases 

this may provide a convenient excuse for 
authorities to crack down, in others, media 
workers are operating in uncharted territory 
with minimal guidelines or are being pulled 
into larger political struggles and conflicts. 
While a number of countries do have self-
regulatory mechanisms, such as press 
councils, in place for print media, it will 
be important for the broadcast sector as it 
expands to develop similar frameworks for 
self-regulation that can establish standards of 
conduct.

Implications of the openings in broadcast 
for the media development sector

The rapid growth 
of broadcast media 
has raised questions 
regarding overly 
sensational media 
reporting as well as a lack 
of professionalism.



20	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

Data from Freedom House’s annual 
Freedom of the Press index, which has 
been conducted since 1980, illuminates 
some of the trends involving restrictions 
on print and broadcast media. From 1980 
to 1988 the index rated print and broadcast 
media freedom separately.28 While the 
majority of countries covered each year had 
similar ratings for both print and broadcast 
media (in other words, both types of media 
received the same overall rating of Free, 
Partly Free, or Not Free), in 50 countries and 
territories covered during this time period 
there was a discrepancy between print and 
broadcast, with print media always being 
rated as freer than broadcast. In almost all 
cases, the gap spanned one category, so 
that countries with Free print media had 
Partly Free broadcast media, while countries 
with Partly Free print media had Not Free 
broadcast media.29 

This pattern was found among 
democratic countries with more open 
media environments, such as France, 
India, Botswana, and a number of other 
countries in Europe, Latin America, and 
the Caribbean, which all had print media 
rated Free and broadcast media rated Partly 
Free during all or part of the 1980s. In 
more restrictive environments, including a 
number of countries in the Middle East and 
North Africa, South and Southeast Asia, and 
Africa, typically the pattern of discrepancy 
would be Partly Free print media paired 
with Not Free broadcast media. In most 
cases, the broadcast media were subject 
to greater restrictions than print media. 
This included more stringent licensing and 
regulation, greater controls over content, 
and prohibitions or limitations on private or 
foreign ownership.

Disparity in the level of print and broadcast 
freedom: Trends over time and by region



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

In terms of regional patterns and trends 
during this period, Western European 
countries remained largely either in the Free 
category or, in several cases, with a mixed 
Free print and Partly Free broadcast system. 
The Soviet Union remained firmly in the Not 
Free category for both print and broadcast. 
Poland experienced more independent print 
media following the openings created by the 
Solidarity movement starting in 1981. 

The Middle East and North Africa also 
remained in the Not Free category, although 
in several countries—Egypt, Kuwait, 
Morocco, and Tunisia—print media were 
rated freer than broadcast. There were also 
few changes in Sub-Saharan Africa during 
this period, where most countries remained 
in the Not Free category. The few shifts 
that occurred were largely tied to either a 
shift in a government’s policies to allow 
more freedom of speech or to a regime 
change (such as a coup or serious political 
turbulence) that usually negatively affected 
press freedom. 

More openings were seen in the Asia-Pacific 
region, particularly in South and Southeast 
Asia, where many countries had completely 
restricted media systems or some, such as 
Indonesia, Malaysia, Nepal, the Philippines, 
and Thailand, which combined Partly 
Free print media with Not Free broadcast 
media. In the second half of the 1980s, 
modest openings were seen in Pakistan 
and Singapore. In Pakistan, a completely 
Not Free media environment opened after 
the military government shifted to a mixed 
military/civilian regime, and the print 
media shifted to Partly Free. A similar trend 
appeared in the same survey publication year 
(1986) in Singapore. Around the same time, 
the media environment in the Philippines 
dramatically opened as well.

Even more significant openings occurred 
in the Americas, which had some generally 
restrictive environments as well as many 
with mixed Free print/Partly Free broadcast 
systems. Shifts in press freedom (both 
positive and negative, but largely, as noted 



22	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

above, in a positive direction) were tightly 
tied to shifts to and from democracies, 
dictatorships, and military juntas. For 
example, after Argentina’s military 
government relinquished power in 1983 
and democracy was restored, both print 
and broadcast media, which had been 
classified as Partly Free and Not Free 
respectively, began to operate increasingly 
without government restrictions. Within 
two years both print and broadcast media 
transitioned to Free, with more dramatic 
openings seen in the broadcast sector. 
Similarly, in Brazil, when a long-standing 
military government stepped aside in 
1985, restrictions on the broadcast media 
were lifted and self-
censorship eased, 
leading to both print 
and broadcast media 
being designated in the 
Free category.

Beginning in the 
mid-1990s, Freedom 
House data shows a 
shift in these patterns 
and dynamics.30 In the 1980s, broadcast 
media were rated less free than print 
media. By the early 1990s declines in 
freedom for print media occurred in 
certain cases while broadcast media 
remained unchanged or became relatively 
more free, thus somewhat closing the gap 
between the two. Of the 45 countries with 
consistent discrepancies between 1994 
and 2001, only four showed a trend of 
widening the gap between freedom for 
broadcast media and print media. The 
other 41 countries all showed a decrease 
in freedom for print media.

Analysis of the data indicates that this 
change is primarily the result of the 

“D” subscore measuring attacks and 
harassment against the media, which 
was used during this period.31 As print 
media were freer in most cases, the level 
of violent repercussions directed against 
the press was much higher for print 
than for broadcast journalists and media 
outlets, leading to worse overall numerical 
scores and levels of freedom for the print 
category.

In terms of regional patterns and shifts, 
the Americas experienced very few 
category shifts during the mid-1990s. 
Countries that earlier had freer print 
media either tightened restrictions on 

print or, in other cases, 
attacks against the 
relatively freer print 
media led to a less free 
ranking for the sector 
so that there was less 
difference between 
print and broadcast 
freedoms. In countries 
where print was less 
free than broadcast, 

such as Venezuela and Mexico, the much 
higher level of violence against print 
journalists in particular was the primary 
cause for the gap. Greater differences 
generally can be seen in media and 
political environments that were less free 
overall, where restrictions affected all 
areas of life, not just media freedom.

Most of the Asia Pacific countries with 
the greatest differences between print 
and broadcast freedom ranked in the high 
Partly Free or low Not Free categories. 
(In Freedom House’s methodology, 
higher rating numbers indicate less press 
freedom.)  An exception, Taiwan, which 
overall ranked in the Free category, 

Beginning in the mid-
1990s, Freedom House 
data shows a shift in 
these patterns and 
dynamics.



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

had significantly freer print media than 
broadcast during this period. During the 
1980s, both print and broadcast media 
were ranked in the Partly Free category, 
so it seems that there was a considerable 
opening in Taiwan for print without the 
same for broadcast. Other countries where 
the print/broadcast differential was vast 
but where the broadcast score was better 
than print for a significant part of time 
include Nepal, Pakistan, and Vietnam. In 
Pakistan, broadcast media were largely 
under direct state control, so it was the 
relatively freer private press that bore the 
brunt of crackdowns instituted by Prime 
Minister Nawaz Sharif. These crackdowns 
targeted individual journalists as well 
as newspaper facilities in general—
distribution was disrupted and offices 
were attacked.

In the early 1990s the entire region of 
Central and Eastern Europe and the 
former Soviet Union experienced a broad 
political opening as a result of the demise 
of communism, which was tumultuous 
and in many cases accompanied by 
political violence or economic hardship. 
This sudden opening also affected the 
media sector. Media systems that had been 
ranked in the Not Free category moved 
into the Partly Free or in some cases the 
Free category. In most situations, reforms 
affected both the print and broadcast 
sector, and each significantly improved in 
status. In all countries in the region that 
exhibited a discrepancy in scores, print 
scored worse than broadcast—a reversal 
of the trend that had marked the previous 
decade. These cases ranged from more 
open media environments in countries 

such as Croatia and Kyrgyzstan to more 
repressive ones such as Azerbaijan, 
Belarus, and Serbia. 

As a whole, scores in the Middle East and 
North Africa moved more into the Not 
Free category during this period, largely 
because of increasing crackdowns on the 
relatively free print press in some of the 
more open countries. Several countries, 
which earlier had Partly Free print media, 
such as Kuwait, Morocco, and Tunisia, 
also displayed the trend in the Freedom 
House data of print ranking worse than 
broadcast during the 1990s, as the “D” 
subscores relating to attacks increased for 
print during this period. 

In Sub-Saharan Africa as well, a general 
decline in overall press freedom scores, 
due in large part to political turmoil, 
also occurred as a result of crackdowns 
against print media. With the exception of 
Gabon, the largest discrepancies between 
the print and broadcast cumulative scores 
all follow the pattern of worse scores for 
print than broadcast, and all occurred in 
Not Free media environments. Typically, 
in a Not Free environment where the 
broadcast sector remained under state 
control, a relatively more open print press 
bore the impact of direct physical attacks 
and repression, leading to higher scores 
on the “D” subscore. For example, in 
Kenya, a businessman with close ties to 
the government received the first radio 
broadcast license in 1996. While the 
station did not push any boundaries, the 
country’s vibrant print media was subject 
to legal harassment and attacks. 



24	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

The openings in the broadcast sector present 
new opportunities, but as these historical 
trends and data show, the existence 
and growth of private outlets in media 
environments that are still circumscribed 
by government can lead to continuing 
restriction of independent media and 
journalists in the form of legal harassment 
and extra-legal threats and attacks. The 
promotion of a more open and diverse 
broadcast sector through the reform of 
licensing and regulatory frameworks, while 
an essential component in opening a closed 
media environment, will not necessarily 
lead to permanent improvements in media 
freedom and should be accompanied by 
broader legal reforms, self-regulatory 
mechanisms and training to improve 
professionalism.

Recommendations:

Control over licensing and regulatory •	
bodies are key methods of restricting 
press freedom. In more open 
environments or with governments 
that are open to enacting positive 
reforms, multilateral organizations, 
donor governments, and international 
press freedom watchdogs should lobby 
governments to promote specific 
reform of archaic licensing practices 
as well as ensuring the independence 
of regulatory authorities.

Reform of legislation concerning •	
licensing and regulation of broadcast 
media need to be accompanied by 
greater overall liberalization of media 
laws—otherwise new, outspoken 
outlets will just face more legal 

and physical forms of harassment. 
Therefore, efforts by international as 
well as local pressure groups should 
continue to focus on ensuring reform 
of other restrictive laws, for example 
concerning criminal libel or sedition.

National governments, with input •	
from international experts such as 
AMARC as well as local stakeholders, 
should establish a supportive legal 
framework for community radio as 
a distinct subgenre of private radio 
broadcasting. The licensing process 
should be fair and not burdened by the 
high financial requirements in place 
for commercial stations.

Key players in the broadcast sector, •	
including owners, management, and 
staff at television and radio stations, 
should cooperate to promote self-
regulatory bodies or frameworks 
on a national or regional level and 
these industry-led efforts should be 
supported by national governments.

In addition to the reform of national •	
laws, efforts should be made at the 
regional and international levels to 
limit additional onerous restrictions 
being placed on satellite broadcasting.

Donors and media development •	
implementers should allocate a 
growing share of resources focusing 
on media assistance for training of 
broadcast journalists, particularly at 
new radio and television stations.

Conclusion



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

Endnotes
1 Gershwin Wanneburg, “SABC battles 
image of state mouthpiece,” Independent 
Online, September 2, 2005, http://www.
int.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_
id=139&art_id=qw1125657361836B253.

2 ICT Regulation Toolkit, “Rural 
community radios in Mali,” http://
www.ictregulationtoolkit.org/en/
PracticeNote.3153.html.

3 David Coltart, “A critique of the 
Zimbabwean Broadcasting Services 
and Political Parties (Finances) Acts,” 
October 1, 2001, http://davidcoltart.com/
archive/2001/71.

4 Committee to Protect Journalists, “Attacks 
on the Press 2003: Ethiopia,” March 11, 
2004, http://cpj.org/2004/03/attacks-on-the-
press-2003-ethiopia.php.

5 Committee to Protect Journalists, “Attacks 
on the Press 2008: Tunisia,” February 10, 
2009, http://cpj.org/2009/02/attacks-on-the-
press-in-2008-tunisia.php.

6 Committee to Protect Journalists, “Attacks 
on the Press 2004: Jordan,” March 14, 
2005, http://cpj.org/2005/03/attacks-on-the-
press-2004-jordan.php. See also Freedom 
House, “Jordan,” Freedom of the Press, 
http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=251&year=2008. 

7 European Journalism Centre, “Media 
Landscape—Belarus,” http://www.ejc.net/
media_landscape/article/belarus.

8 CubaNET Documents, “Constitution of 
the Republic of Cuba, 1992,” http://www.

cubanet.org/ref/dis/const_92_e.htm.

9 The Government of Eritrea,” Proclamation 
No. 90/1996: The Press Proclamation,” 
Gazette of Eritrean Laws, June 10, 
1996, http://www.unhcr.org/refworld/
pdfid/48512e992.pdf.

10 U.S. Department of State, “2008 Human 
Rights Report: Syria,” 2008 Country 
Reports on Human Rights Practices, 
February 25, 2009, http://www.state.gov/g/
drl/rls/hrrpt/2008/nea/119127.htm.

11 Kate Coyer, “Community radio licensing 
and policy: An overview,” Global Media 
and Communication 2, no. 1 (2006): 
129-134, http://www.lse.ac.uk/Depts/global/
EventsPDFs/GCSWorkshop_Annenberg/
Coyer.pdf.

12 See World Association of Community 
Radio Broadcasters, http://www.amarc.org/
index.php?p=home&l=EN.

13 Steve Buckley, “The enabling environment 
for community radio,” http://www.id21.org/
communityradio/enabling.html.

14 See Carlos Lauria and Sauro Gonzalez 
Rodriguez, “Radio Rage in Brazil,” October 
1, 2006, http://cpj.org/reports/2006/10/
brazil-mission.php. See also Stefania Milan, 
“Brazil: Community Radio Muzzled,” 
August 8, 2008, http://ipsnews.net/interna.
asp?idnews=24991.

15 Nigeria Community Radio, “Regulation,” 
2005, http://nigeriacommunityradio.org/
regulation.htm.



26	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Pr
in

t a
nd

 B
ro

ad
ca

st
 M

ed
ia

 F
re

ed
om

16 ICT Regulation Toolkit, “Rural 
community radios in Mali,” http://www.
ictregulationtoolkit.org/en/PracticeNote.
aspx?id=3153.

17 Reporters without Borders, “Broadcast 
media forbidden to let public express views 
on the air,” April 21, 2009,  http://www.rsf.
org/Broadcast-media-forbidden-to-let.html.

18 Media Institute of Southern Africa, 
“Government calls on broadcasters to end 
live phone-in programmes,” September 25, 
2008, http://www.ifex.org/en/content/view/
full/97233.

19 Michael McFaul and Kathryn Stoner-
Weiss, “The Myth of the Authoritarian 
Model: How Putin’s Crackdown Holds 
Russia Back,” Foreign Affairs (January/
February 2008), http://www.foreignaffairs.
com/articles/63047/michael-mcfaul-and-
kathryn-stoner-weiss/the-myth-of-the-
authoritarian-model.

20 International Freedom of Expression 
Exchange, “Government proposes draconian 
law for regulating media content,” December 
2, 2008, http://www.ifex.org/en/content/
view/full/98985.

21 International Freedom of Expression 
Exchange, “ARTICLE 19 and ANHRI 
concerned over draft broadcast law,” 
February 13, 2009, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/100836.

22 Jon Alterman (director of the Middle 
East program, Center for Strategic and 
International Studies), in correspondence 
with the author, May 21, 2009.

23 Gamal Eid (executive director, Arabic 
Network for Human Rights Information), in 

correspondence with the author, April 28, 
2009.

24 International Freedom of Expression 
eXchange, “Arab Charter for satellite 
TV a major setback to press freedom in 
region, says ARTICLE 19,” February 13, 
2008,   http://www.ifex.org/en/content/view/
full/90730. See also International Freedom 
of Expression eXchange, “Arab League’s 
proposed satellite broadcasting regulations 
would impede needed criticism of corruption 
and repression, warn 34 organisations,” 
March 7, 2008, http://www.ifex.org/en/
content/view/full/91466.

25 Committee to Protect Journalists, “Attacks 
on the Press in 2008: Pakistan,” February 10, 
2009, http://www.cpj.org/2009/02/attacks-
on-the-press-in-2008-pakistan.php.

26 Owais Aslam Ali (secretary general, 
Pakistan Press Foundation), in 
correspondence with the author, April 30, 
2009.

27 Wikipedia, “ARY Digital,” http://
en.wikipedia.org/wiki/ARY_tv.

28 The Freedom of the Press index has 
shifted over the course of the study’s history 
in terms of information provided. From 
1980-1988 Freedom House (FH) provided 
category designations of Free, Partly 
Free, and Not Free, but broke down the 
rankings, rating print and broadcast media 
separately. From 1989-1993, FH provided a 
single category rating encompassing both 
print and broadcast. Starting in 1994, FH 
provided both an overall rating based on 
four numerical subscores (Legal, Political, 
Economic, Attacks and Harassment), but 
within each subscore print and broadcast 
were rated separately, allowing for 



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report:  Print and Broadcast M
edia Freedom

comparisons between the two once more. 
Starting in 2002, FH developed an overall 
numerical score based on 23 methodology 
questions divided into three categories 
(Legal, Political, Economic), and dispensed 
with the print/broadcast distinction. 
Complete historical data is available at http://
www.freedomhouse.org.

29 The only two cases where the discrepancy 
spanned two categories during part or all 
of this period were in Jamaica and Malta, 
which both had Free print media but Not 
Free broadcast media.

30 From 1989-1993 FH did not rate print and 
broadcast media separately. Therefore, these 
years have been omitted from this analysis. 
Starting in 1994, FH provided only one 
overall category rating for each country, as 
well as assigning a more nuanced numerical 
score to each country on a 0-100 scale that 
then determined its category rating. The 
numerical score is a composite of scores 
in four categories: laws and administrative 
decisions, political influence, economic 
influence, and degree of oppression. In 
each category, FH returned to assessing 
print and broadcast media separately, thus 
making possible separate analysis of trends 
in broadcast and print freedom during the 
period from 1994-2001.

31 During the 1994-2001 period, the level of 
attacks and physical violations was separated 
out and measured separately (Subscore D) 
from other forms of restrictions, such as 
legal (Subscore A), political (Subscore B), or 
economic (Subscore C). During some years, 
the total points allotted to this subscore 
made up a significant percentage of the total 
100 points, skewing the overall measurement 
of media freedom to heavily weight this 
form of restriction.





Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

David Anable 
Chief Executive
The Principia

Patrick Butler 
President
Butler Consulting, Inc.

Esther Dyson 
Chairman
EDventure
NED Board Member

William A. Galston
Senior Fellow, Governance Studies
The Brookings Institution
NED Board Member

Suzanne Garment
President
Suzanne Garment, Inc.
NED Board Member

Karen Elliott House 
Former Publisher
The Wall Street Journal

Ellen Hume 
Annenberg Fellow in Civic Media 
Center for Media and Communication 
Studies 
Central European University

Jerry Hyman
Senior Adviser
President, Hills Program on Governance
Center for Strategic and International 
Studies

Alex S. Jones 
Director, Shorenstein Center
Kennedy School of Government

Susan King
Vice President, External Affairs
Director, Journalism Initiative, Special 
Initiatives and Strategy
Carnegie Corporation of New York

The Honorable Richard Lugar 
U.S. Senate

Eric Newton 
Vice President/Journalism Program
Knight Foundation

Adam Clayton Powell III
Vice Provost for Globalization 
Annenberg School for Communication 
University of Southern California

Monroe E. Price 
Director, Center for Global Communication 
Studies
Annenberg School for Communication
University of Pennsylvania

The Honorable Adam Schiff
U.S. House of Representatives

Kurt Wimmer 
Partner
Covington & Burling LLP

Richard Winfield 
Of Counsel
Clifford Chance US LLP



Center for International Media Assistance 
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 

Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


